dc.contributor.author | Frøyset, Monica Røed | |
dc.date.accessioned | 2015-06-29T07:27:10Z | |
dc.date.available | 2015-06-29T07:27:10Z | |
dc.date.issued | 2015 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/285859 | |
dc.description | Sjukepleie, Bachelorstudium Sk152 2015 | nb_NO |
dc.description.abstract | Forskning viser at selvmords-etterlatte barn kan stå overfor langsiktige problemer, både følelsesmessig og sosialt. Tidlig identifisering og terapeutisk intervensjon er avgjørende for å hindre negative helseeffekter. Et viktig fokus er på hvilken måte kommunikasjon kan hjelpe barn til å mestre det de har opplevd. Selv om det er svært vanskelig for barn og miste en forelder i selvmord, er det likevel ingen «livstidsdom». Ved god omsorg og støtte fra voksne omsorgspersoner og profesjonelle hjelpere, vil de aller fleste barn takle det at mor eller far dør, også ved selvmord. Det viktigste i møte med denne pasientgruppen er åpenhet, trygghet og alderstilpasset informasjon. | nb_NO |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.subject | sjølvmord | nb_NO |
dc.subject | barn | nb_NO |
dc.subject | sorg | nb_NO |
dc.title | Barn som etterlatte ved selvmord | nb_NO |
dc.title.alternative | Hvordan kan sykepleier gjennom kommunikasjon hjelpe barn i sorg etter en forelders selvmord? | nb_NO |
dc.title.alternative | Suicide-bereaved children | nb_NO |
dc.title.alternative | How can nurses through communication help children in grief after a parental suicide? | nb_NO |
dc.type | Bachelor thesis | nb_NO |
dc.source.pagenumber | 21 | nb_NO |