Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorGranli, Carina Marlen
dc.date.accessioned2021-10-29T08:21:12Z
dc.date.available2021-10-29T08:21:12Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2826459
dc.descriptionMaster i idrettsvitenskap Fakultet for lærerutdanning, kultur og idrett Institutt for idrett, kosthold og naturfag 2021en_US
dc.description.abstractVurdering i skolen kan sies å ha mange formål. Et av disse handler om at elevene selv skal skjønne hva de skal lære, og bidra til læringsarbeid for hverandre, slik at de sammen kan hjelpe hverandre i læringsprosessen. I tillegg er et av formålene med vurdering å fremme læring (Opplæringsloven, 2020). Kroppsøving er et læringsfag på lik linje med andre fag i skolen, og er et gjennomgående fag i det 13-årige skoleløpet. Faget skal inspirere til en livslags bevegelsesglede og gi elevene mulighet til å utvikle eget selvbilde. Dette er store ambisjoner, og det er nettopp derfor vurdering i faget kan ha en stor påvirkningskraft for elevenes motivasjon til bevegelse videre i livet og deres selvbilde. Hva som skal ligge i vurderingsgrunnlaget og hvorfor er omdiskutert i kroppsøving. Lærere starter arbeidslivet med ulike personlige preferanser, ulik utdanning, erfaringer, meninger og holdninger. Derfor vil lærerens forståelse av vurdering i faget i stor grad påvirke hvordan elevene blir vurdert. Dette medvirket til følgende problemstilling: Hvordan oppfatter kroppsøvingslærere vurdering i kroppsøving? For å besvare problemstilling ble det anvendt en fenomenografisk forskningsmetode og gjennomført kvalitative intervju. Denne tilnærmingen ønsker å undersøke, identifisere og analysere menneskers kvalitative forståelser og oppfattelser av ulike fenomen i verden. Studiens utvalg besto av 12 kroppsøvingslærere med variert alder og erfaring, fra ulike skoler i fylkene Vestland, Møre og Romsdal, Viken og Rogaland. I analysen ble lærernes oppfattelser kategorisert og strukturert i et utfallsrom av oppfattelser, som synliggjør sammenhenger, variasjon og dybde mellom oppfattelsene. Funna viste at lærerne oppfatter vurdering i kroppsøving som skjønnsbasert, karakterorientert, paradoksalt, nedprioritert, motiverende og komplekst. Variasjonen i utfallsrommet kan ha et pedagogisk potensial for kunnskapsutvikling. Variasjonen viser i tillegg at oppfattelsene ikke kan reduseres til en enkelt oppfattelse, men må forstås ved å se på utfallsrommet som en helhet. Studiens utfallsrom viser likevel et bredt spekter av oppfattelser, som tyder på et behov for videre undersøkelser av fenomenet, slik at forståelsen av vurdering i kroppsøving kan bli mer konsis og entydig for lærere.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskulen på Vestlandeten_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectKroppsøvingen_US
dc.subjectvurderingen_US
dc.subjectlærereen_US
dc.subjectoppfattelseen_US
dc.subjectfenomenografien_US
dc.titleKroppsøvingslæreres oppfattelser av vurdering i kroppsøvingen_US
dc.title.alternativePhysical education teachers’ conceptions of assessment in physical educationen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.localcodeMIDR506en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal