Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorØen, Eivind
dc.date.accessioned2021-10-21T10:57:06Z
dc.date.available2021-10-21T10:57:06Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2824473
dc.descriptionMaster spesialpedagogikk Fakultet for lærerutdanning, kunst og idrett Innleveringsdato: 03.05.2021en_US
dc.description.abstractDenne masteroppgaven tar for seg elevens perspektiv på fenomenet problematferd. Tittelen på oppgaven er: «problematferd i skolen -fra et elevperspektiv», og hovedfokuset ligger på å få tak i elevenes egne tanker og erfaringer omkring fenomenet problematferd. Oppgaven er delt opp i tre overordnede forskningsspørsmål, som er: 1. Hva regner elevene som problematferd? 2. Hva mener elevene er årsaker til problematferd? 3. Hva mener elevene kan redusere problematferden? Funnene vil være et supplement til tidligere forskning, og vil kunne påvirke lærerens kunnskapsbaserte praksis. Forskningen er avgrenset til seks elever i videregående skole i Agder fylke. Jeg brukte en strategisk utvelging, hvor utvalgskriteriet kun var at informanten var elev i videregående skole. Data ble samlet inn ved bruk av semistrukturert kvalitativt forskningsintervju. Intervjuene ble spilt inn på lydopptak, transkribert og deretter analysert. Hovedfunnet for hva elevene regnet som problematferd var atferd som gikk ut over andre, eksempelvis forstyrrende og utagerende atferd. Introvert atferd ble ikke regnet som problematferd av informantene. Hovedforskjellene fra annen litteratur på feltet antas å ligge i elevens og lærerens forskjellige roller. Det er hovedsakelig klassen og klassemiljøet, elevens personlighet, oppdragelse, venner og hjemmeforhold, samt lærerens kompetanse i klasseledelse og relasjonskompetanse som forårsaker problematferd i skolen. Læreren, elevene og klassen som helhet er viktige aktører for å forebygge og redusere problematferd. Elevens oppførsel, valg om å følge reglene og respektere læreren og medelever, samt positiv kommunikasjon og gode relasjoner i klassen er avgjørende. Læreren forebygger og reduserer problematferd ved god klasseledelse, være faglig dyktig og ha god relasjonskompetanse. Funnene kan ses i sammenheng med litteratur på feltet og utvide vår forståelse for hvordan elevene opplever dette fenomenet i skolen.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectProblematferden_US
dc.subjectskolenen_US
dc.subjecteleveren_US
dc.subjectelevperspektiven_US
dc.subjectvideregående skoleen_US
dc.titleProblematferd i skolen: fra et elevperspektiven_US
dc.title.alternativeDisruptive behavior in school: from a student point of viewen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.source.pagenumber71en_US
dc.description.localcodeMASPED3-303en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal