Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorLunde, Anette
dc.date.accessioned2021-10-21T10:22:38Z
dc.date.available2021-10-21T10:22:38Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2824459
dc.descriptionMastergrad i Spesialpedagogikk Høgskulen på Vestlandet, avd. Sogndal/ Institutt for pedagogikk, religion og samfunnsfag/ MASPED 3-303 Innleveringsdato : 28.05.2021en_US
dc.description.abstractI dagens samfunn og sosiale media herjer flere debatter og artikler om folkehelsen vår. Seksuelle overgrep mot barn er definert som et folkehelseproblem av Verdens helseorganisasjon (Søftestad & Andersen, i Draugedalen, 2018, s.30). Psykiske lidelser er et folkehelseproblem (Helseog omsorgsdepartementet [HOD], 2017.) Den fysiske helsen er også knyttet til et nasjonalt og globalt folkehelseproblem. Der inaktivitet, fedme og overvekt er noen av faktorene som utløser dette (FHI, 2017). Kroppen må tas vare på, og det å hjelpe barna til å bygge et godt selvbilde, utvikle empati og medmenneskelighet for andre, samt respekt for seg selv og andre virker for meg som en god start å begynne. Barn blir påvirket av omgivelsene og samfunnet rundt. Det er da viktig av vi som voksne går foran som gode rollemodeller, om vi så må bite i det sure eplet og tre ut av vår komfortsone. Kropp er topp, og barna trenger å bli rustet til å møte livet i motgang og medgang. “Både gjennom sosial og kognitiv læring utvikles barns kjønnsidentitet og seksualitet” (Bancroft, 2009). Grunnleggende og pedagogisk arbeid med seksualitet og kjønnsidentitet vil kunne regnes som tidlig innsats i et livslangt perspektiv, og på den måte være et forebyggende tiltak som styrker oppvekst og læringsvilkår (Bjørnsrud & Nilsen, 2012).en_US
dc.language.isonoben_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectSeksualiteten_US
dc.subjectkjønnsidentiteten_US
dc.subjectbarnehagenen_US
dc.titleSeksualitet og kjønnsidentitet i barnehagen: hva fremmer og hemmer institusjoners praksis, i lys av nasjonale føringer?en_US
dc.title.alternativeSexuality and gender identity in kindergarten: what promotes and inhibits the practice of institutions, in the light of national guidelines?en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.source.pagenumber124en_US
dc.description.localcodeMASPED3-303en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal