dc.contributor.author | Hansen, Kristoffer | |
dc.date.accessioned | 2021-10-15T09:13:19Z | |
dc.date.available | 2021-10-15T09:13:19Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/2823242 | |
dc.description | Master IKT i skolen, Fakultet for lærerutdanning, kultur og idrett | en_US |
dc.description.abstract | Dette forskningsprosjektet har hatt som formål å undersøke hvordan et undervisningsopplegg, med utgangspunkt i det digitale spillet Firewatch, påvirker engasjementet og utviklingen av ferdigheter i andrespråket engelsk på ungdomstrinnet. Forskningsspørsmålene har handlet om henholdsvis elevenes engasjement og utviklingen av de språklige ferdighetene.
Det ble valgt et fenomenologisk hermeneutisk utgangspunkt og en kvalitativ tilnærming med bruk av aksjonsforskning. Dette fordi det var elevenes meninger om engasjement og opplevde læringseffekt som skulle undersøkes. Oppgaven tar for seg sosiokulturell læringsteorier og knytter dette opp mot The Multiple Intelligence Checklist, i tillegg til teorier om fremmedspråk, engasjement og dialogisk undervisning. Utvalget av informanter er elever fra min egen klasse på ungdomstrinnet på en fådelt skole, og de ble først observert underveis i undervisningen, før de ble intervjuet om deres opplevelser etter endt aksjon.
Det ble observert at informantene, og de sier i stor grad det samme i intervjuene, ble engasjerte i undervisningen. Flere av informantene ble engasjert fordi Firewatch ble tatt i bruk istedenfor undervisning med arbeidsbøker og lignende, men også fordi de ble engasjert i handlingen i spillet. I observasjonene ble det observert jevnt over økt elevdeltakelse både muntlig og skriftlig underveis i arbeidet med undervisningsmetoden. Flere av informantene fortalte i intervjuene at de ikke trodde læringseffekten var av nevneverdig grad, både på grunn av hvordan de ser på engelskfaget og den korte tiden som ble brukt. Da metoden er en aksjonsforskning bør det jobbes videre med resultatene for å forbedre undervisningsmetoden til å fungere enda bedre. | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | Høgskulen på Vestlandet | en_US |
dc.rights | Navngivelse 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no | * |
dc.title | Firewatch – en aksjonsbasert forskning på digitale spill i engelskundervisning | en_US |
dc.title.alternative | Firewatch – an actionbased research on digital games in English lessons | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |