Show simple item record

dc.contributor.authorNordtug, Birgit
dc.contributor.authorThaulow, Benedikte
dc.contributor.authorEngelsrud, Gunn Helene
dc.date.accessioned2021-10-14T10:27:15Z
dc.date.available2021-10-14T10:27:15Z
dc.date.created2021-04-11T17:14:56Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.citationNordtug, B., Thaulow, B. & Engelsrud, G. (2021). Den Ene og den Andre: Betraktninger om forskningsbaserte stillbilder av kjønnsforskjeller og andre forskjeller i skolen. Prismet, 72(1), 67-76.en_US
dc.identifier.issn0032-8847
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2822948
dc.description.abstractI artikkelen setter forfatterne et kritisk søkelys på forskning og politikk der gutter og jenter blir forstått på gruppenivå. Særlig kommer gruppetenkning fram i evidensbasert forskning om kjønnsforskjeller i skolen. Ved å bruke biologiske forskjeller som forklaring, hevdes det at gutter får dårligere karakterer enn jenter, mens jenter opplever mer stress og press enn gutter. Når politikk og praksis forankres i denne typen forskning, kan det bidra til at gutter og jenter fikseres i et statisk enten-eller-forhold. Både variasjoner innad i gruppene og individuelle erfaringer risikerer herved å bli usynlige og ugyldige. Det gjelder også andre forskningsbaserte stillbilder som kun åpner for å ta posisjonen som enten den Ene eller den Andre. Forfatterne eksemplifiserer det med analyser av klasseforskjeller og lærer-elev-forholdet. Med utgangspunkt i Dag Østerbergs klassiske essay Forståelsesformer undersøker forfatterne hva slags forståelser en slik statisk gruppetenkning er basert på. Det tas til orde for å anse gutter og jenter og andre grupper som både forskjellige og like, som personer som deltar sammen i skolen og som lærer av hverandre.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUniversitetet i Osloen_US
dc.relation.urihttps://journals.uio.no/prismet/article/view/8735/176
dc.rightsNavngivelse-Ikkekommersiell 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/deed.no*
dc.titleDen Ene og den Andre. Betraktninger om forskningsbaserte stillbilder av kjønnsforskjeller og andre forskjeller i skolenen_US
dc.typePeer revieweden_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.rights.holder© 2021 Forfatterneen_US
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280en_US
dc.source.pagenumber67-76en_US
dc.source.volume72en_US
dc.source.journalPrismeten_US
dc.source.issue1en_US
dc.identifier.doi10.5617/pri.8735
dc.identifier.cristin1903403
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Navngivelse-Ikkekommersiell 4.0 Internasjonal
Except where otherwise noted, this item's license is described as Navngivelse-Ikkekommersiell 4.0 Internasjonal