Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorMjanger, Benjamin Lie
dc.date.accessioned2021-08-20T06:29:56Z
dc.date.available2021-08-20T06:29:56Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2770424
dc.descriptionUndervisningsvitenskap m/ matematikk – M120UND509 Høgskulen på Vestlandet, avdeling Bergen Fakultet for lærarutdanning, kultur og idrett (FLKI) Institutt for språkfag og matematikken_US
dc.description.abstractDette studiet, Fysisk aktiv læring i matematikkfaget, er et kvalitativt studium som tar for seg potensiale for matematikklæring ved bruken av fysisk aktiv læring (FAL). Studiet tar for seg hvordan lærere beskriver potensialet for matematikklæring med bruken av FAL og hva som kommer til syne i undervisningen. Oppgaven ser på fysisk aktiv læring i matematikkundervisningen fra et lærerperspektiv. Studiet bygger på et sosiokulturelt læringssyn, med Wengers (1998) teori om praksisfellesskapet som teoretisk rammeverk. Her belyses læring gjennom fire komponenter: praksis, fellesskap, identitet og mening. Oppgaven har fokus på tre tilretteleggelser ved fysisk aktiv læring, etter samtale med lærere og observasjoner i undervisningen. • Tilretteleggelse for samarbeid • Tilretteleggelse for kommunikasjon • Tilretteleggelse for lærelyst I undersøkelsen blir ti lærere, fordelt på to ulike skoler intervjuet, hvor det også ble foretatt observasjoner av FAL i praksis på en av skolene. Lærerne hadde videreutdanning i fysisk aktiv læring via SEFAL - Senter for fysisk aktiv læring. Resultatet av studiet viser at matematikkundervisning med FAL ofte blir brukt til samarbeidsundervisning. Lærerne pekte på at FAL i stor grad la til rette for matematikklæring i grupper eller par, og var positive til at læringen skjedde gjennom fysisk aktivitet. Det at samarbeidsundervisning ble tatt i bruk, førte til økning i den matematiske kommunikasjonen. Når elevene kunne kommunisere, kunne dette føre til en økt bruk av det matematiske språket i undervisningen. Studiet viser også at motivasjonen til elevene gikk opp ved bruk av FAL i undervisningen. En aktiv matematikkundervisning økte også lærelysten i faget, noe som også fremmet den matematiske læringen. Samtidig viser observasjoner at FAL i stor grad ble tatt i bruk til gjennomføring av drilloppgaver. På den måten ble FAL brukt til emner elevene i stor grad var kjent med fra før, hvor oppgavene tok for seg de fire regningsartene og posisjonssystemet, som i mindre grad fremmet utforskende matematikklæring.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskulen på Vestlandeten_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.titleFysisk aktiv læring i matematikkfageten_US
dc.title.alternativePhysically active learning in mathematicsen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.localcodeM120UND509en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal