Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorOlsen, Sofie Østebøvik
dc.date.accessioned2021-08-13T06:51:23Z
dc.date.available2021-08-13T06:51:23Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2767678
dc.descriptionMaster i barne- og ungdomslitteratur Institutt for språk, litteratur, matematikk og tolkingen_US
dc.description.abstractProblemstillingen som ligger til grunn for denne studien er: Hvilke refleksjoner omkring barn i utsatte situasjoner gjør elever på 9.trinn seg etter møtet med Lydighetsprøven, og hvordan kommer disse frem gjennom en leselogg og litteratursamtale? Bakgrunnen for oppgaven kan man finne i Regjeringens strategi for god psykisk helse, som fremmer skolen som en viktig psykisk og fysisk helsefremmende arena (Regjeringen, 2017). For å kunne svare på problemstillingen har jeg tatt i bruk leselogg og litteratursamtale som forskningsmetoder. Det er også gjort en tematisk analyse av romanen Lydighetsprøven: En tenkt fortelling om et barn, som grunnlag for spørsmålene til studiens undervisningsopplegg til elevene. I logg og samtale har elevene reflektert rundt motivene mobbing, utnyttelse, mishandling og omsorgssvikt i boka. Resultatet fra studien viser at elevene gjorde gode refleksjoner om barn i vanskelige situasjoner. De viser stort engasjement og tydelige oppfatninger av som er rett og galt, men også et blikk for etiske dilemmaer da mange uttrykker seg på en måte som viser at de har et tydelig moralsk kompass. Flere av refleksjonene viser at det er sammenheng mellom evnen til å veksle mellom innlevelse og refleksjon, «objektiv-» og «subjektiv erfaring» og det å engasjeres i tematikken i boka samt koble leseopplevelsen til egen virkelighet. Hvilke refleksjoner, hvilken form for mening elevene skaper samt hvordan de fyller tekstens tomrom henger sammen med hva de tar med seg inn i lesingen og deres etos, noe som også er avgjørende i transaksjonen mellom tekst og leser. I tolkningen av elevenes refleksjoner har jeg støttet meg til teoretikere som Rosenblatt, Nussbaum, Langer, Iser og Lothe. Elevenes refleksjoner viser hvor viktig det er å ikke bare legge opp til lesing av en bok som Lydighetsprøven, men også gi rom for refleksjon og samtale i etterkant. Sammen med elevenes refleksjoner har undervisningsopplegget vist Lydighetsprøvens potensial for å støtte undervisningen i læreplanens tverrfaglige tema demokrati og medborgerskap og folkehelse og livsmestring. Årsaken er at gjennom å lese boka, samt skrive logg og samtale om det de har lest, har elevene ikke bare fått innblikk i andre menneskers livssituasjoner, men også oppøvd evnen til å blant annet gi uttrykk for egne tanker, meninger og utvikle forståelse, toleranse og respekt for andre menneskers synspunkter og perspektiver.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskulen på Vestlandeten_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.title«Det faktum at slike ting faktisk skjer, får meg til å undre, er verden ond og kald?» En studie av elevers refleksjoner omkring barn i vanskelige situasjoner slik de kommer frem i en litteratursamtale og leselogg om Lydighetsprøven: en tenkt fortelling om et barn.en_US
dc.title.alternative«The fact that these things actually happen, makes me wonder, is the world evil and cold?” A Study of pupils reflections concerning children in difficult situations and how these are shown in a literature conversation and reading-log about the book Lydighetsprøven: en tenkt fortelling om et barn.en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.localcodeMBUL550en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal