Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorMathisen, Charlotte Lie
dc.date.accessioned2020-11-12T14:00:51Z
dc.date.available2020-11-12T14:00:51Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2687651
dc.description.abstractI forskningsprosjektet har fokuset vært å sammenligne adverbialplassering i norske og engelske elevtekster, skrevet av elever i en 7. klasse på en norsk barneskole. Hovedfokuset var på hvor elevene plasserer adverbialer og om det var mulig å oppdage tegn på overføring av norske strategier vedrørende adverbialplassering når det gjaldt elevenes engelske L2-skriving. For å besvare dette, ble følgende problemstilling tatt i bruk: 1) Er det forskjeller i bruk av adverbialer, særlig med tanke på plassering, når elever i en 7. klasse skriver L1 norske og L2 engelske tekster? For å besvare denne problemstillingen, valgte jeg fem delspørsmål: a) er det forskjell på antall adverbialer i norske og engelske elevtekster, b) er det forskjell på antall adverbialplasseringer i norske og engelske elevtekster, c) er det forskjeller på antall adverbialtyper i norske og engelske elevtekster, d) er det sammenheng mellom adverbialtyper og plassering i norske og engelske elevtekster, og e) er det indikasjoner på norsk L1 påvirkning vedrørende adverbialplassering i elevenes engelske tekster. For å identifisere tverrspråklig påvirkning, ble Jarvis’ metode og de tre bevisene, intragroup homogeneity, crosslinguistic congruity og intergroup heterogeneity, tatt i bruk. Metoden som ble brukt hadde en kvantitativ tilnærming av tekstanalyse i form av en innholdsanalyse. For å få innsyn i elevenes L1 og eventuell annen språklig innflytelse, ble spørreundersøkelse benyttet. For å identifisere tverrspråklig påvirkning, ble Jarvis’ metode og de tre bevisene, intragroup homogeneity, crosslinguistic congruity og intergroup heterogeneity, tatt i bruk. I forskningsprosjektet ble det avdekket funn om elevers læring av et andrespråk, og at det til en viss grad kunne vise seg å være funn av overføring fra elevenes L1 når de skrev tekster på deres L2-språk.en_US
dc.language.isoengen_US
dc.publisherHøgskulen på Vestlandeten_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.titleA comparison of Norwegian learners' adverbial placement in English and Norwegian written textsen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.source.pagenumber95en_US
dc.description.localcodeM120UND509en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal