Evaluering av tiltak mot skred langs fv. 337 til Veitastrond, Vestland
Bachelor thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2681207Utgivelsesdato
2020Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Veien mellom Veitastrond og Hafslo i Vestland fylke er en av mange skredutsatte veier i Norge hvor trafikanter utsettes for risiko hver gang de ferdes. I løpet av de siste ti årene er det gjennomført omfattende sikringstiltak langs veistrekket for å minimere risiko og stengning grunnet skred. Slike tiltak er svært kostbare, og viktigheten av riktig dimensjonering og plassering er stor.
Denne oppgaven har som hovedmål å evaluere skredsikringstiltak langs fv. 337 til Veitastrond. Evalueringen omfatter tre skredvoller: en plogvoll ved Vetle Buskreda og Store Buskreda samt en ledevoll og en fangvoll ved Linnskreda. Disse vurderes ved hjelp av to ulike målemetoder, dronefotogrammetri og differensial GPS, som også bedømmes mot hverandre. Til slutt vurderes vollenes beskyttelse mot tørre snøskred.
Dataene ble samlet inn i felt med drone og differensial GPS høsten 2019. Videre ble de prosessert i ArcMap og Metashape for å konstruere oppdaterte terrengmodeller over feltlokaliteten. Deretter ble terrengmodellene brukt i skredsimuleringsverktøyet RAMMS:: Avalanche. Simuleringene ble tolket for å besvare problemstillingene.
Resultatene viser at dronefotogrammetri gir den mest presise gjengivelsen av skredvollene i terrengmodellene. I tillegg er drone mest fordelaktig med tanke på egensikkerhet, kostnad og tidsbruk. Videre viser simuleringene i RAMMS at vollenes plassering og dimensjonering ikke gir tilstrekkelig beskyttelse av fylkesveien mot store, tørre snøskred.
Beskrivelse
Geologi og Geofare Fakultet for ingeniør- og naturvitskap (FIN) - HVL
Innleveringsdato 03.06.20