Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorFagerland, Agathe
dc.contributor.authorByrkjeland, Maria
dc.date.accessioned2020-09-14T06:58:52Z
dc.date.available2020-09-14T06:58:52Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2677515
dc.descriptionHVL, campus Storden_US
dc.description.abstractI denne oppgaven ser vi på hvordan bærekraftsbegrepet opptrer i læreplanene fra M74 og frem til den kommende læreplanen LF20, med problemstillingen “Hvordan presenteres bærekraftsbegrepet i nåværende, kommende og tidligere læreplaner, og hvilken tilnærming til begrepet ligger til grunn hos utvalgte kunst- og håndverkslærere og deres skoleledere?” som utgangspunkt. Videre utforsker vi utvalgte læreres tilnærming til begrepet slik det fremstår i læreplanene, og ser hvordan de implementerer emnet i undervisningen på sine skoler. Studien har en kvalitativ tilnærming, med dokumentanalyse og semistrukturerte intervju som forskningsmetode. Det teoretiske rammeverket består hovedsakling av Næss & Mæjlenders (2007) dypøkologiske tilnærming til bærekraftsbegrepet, Sinnes`(2017) teknokratiske og økosentriske bærekraftssyn og Straumes (2017) forståelse av bærekraftsbegrepets utvikling gjennom de ulike læreplanene. I tillegg støtter vi oss til Goodlads (1997) fem nivåer av læreplan , og Biestas (2015) syn på elevenes modningsprosess fra et pedagogisk ståsted. Funnene i oppgaven viser en gradvis utvikling av bærekraftsbegrepet i de ulike planene, men tyder også på at det fremdeles er store sprik mellom bærekraftig utvikling presenteres i styringsdokumentene og hvordan det implementeres i undervisningene hos våre informanter.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskulen på Vestlandeten_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.titleLærerens rolle i en polarisert tiden_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.localcodeMACREL-OPGen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal