dc.description.abstract | I denne oppgaven ser vi på hvordan bærekraftsbegrepet opptrer i læreplanene fra M74 og frem til den kommende læreplanen LF20, med problemstillingen “Hvordan presenteres bærekraftsbegrepet i nåværende, kommende og tidligere læreplaner, og hvilken tilnærming til begrepet ligger til grunn hos utvalgte kunst- og håndverkslærere og deres skoleledere?” som utgangspunkt. Videre utforsker vi utvalgte læreres tilnærming til begrepet slik det fremstår i læreplanene, og ser hvordan de implementerer emnet i undervisningen på sine skoler. Studien har en kvalitativ tilnærming, med dokumentanalyse og semistrukturerte intervju som forskningsmetode. Det teoretiske rammeverket består hovedsakling av Næss & Mæjlenders (2007) dypøkologiske tilnærming til bærekraftsbegrepet, Sinnes`(2017) teknokratiske og økosentriske bærekraftssyn og Straumes (2017) forståelse av bærekraftsbegrepets utvikling gjennom de ulike læreplanene. I tillegg støtter vi oss til Goodlads (1997) fem nivåer av læreplan , og Biestas (2015) syn på elevenes modningsprosess fra et pedagogisk ståsted. Funnene i oppgaven viser en gradvis utvikling av bærekraftsbegrepet i de ulike planene, men tyder også på at det fremdeles er store sprik mellom bærekraftig utvikling presenteres i styringsdokumentene og hvordan det implementeres i undervisningene hos våre informanter. | en_US |