Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorReigstad-Larsen, Wenche
dc.date.accessioned2020-08-20T10:12:48Z
dc.date.available2020-08-20T10:12:48Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2673166
dc.description.abstractMed bakgrunn i den aktualitet kompetanseutvikling i barnehagen har fått gjennom nasjonale og lokale styringsdokumenter de senere år, har jeg studert hvordan styrere i et utvalg barnehager jobber på dette området i sin barnehage. I tillegg til styring av utviklingsarbeid, retter studien fokus på forholdet mellom profesjonskompetanse og kompetanseutvikling for assistenter. Assistentenes møte med barnehagelærerne som innehar en profesjonell kompetanse, er viktig med tanke på å utvikle assistentenes kompetanse. Studien er en flercasestudie, og det empiriske materialet bygger på kvalitative intervjuer av 3 styrere og 7 assistenter i 3 kommunale barnehager, som varierer i størrelse og organisasjonsform. Hovedfunnene i studien er at fokus på ledelse i arbeidet med kompetanseutvikling står sentralt hos styrerne, dog i varierende grad. Ledelse og organisasjonsform spiller en avgjørende rolle i arbeidet med intern kompetanseutvikling, og studien viser variasjon i hvor stor grad styringssignaler på dette området er implementert. Profesjonsrollen utnyttes i ulik grad i arbeidet med kompetanseutvikling, fra en formell og organisert struktur, til en mer uformell og lite organisert struktur. Profesjonskompetanse oppfattes også ulikt sett fra assistentenes ståsted. Refleksjon i møter og veiledning av assistenter ser ut til å finne sted i alle barnehagene, men det er variasjon både mellom barnehagene, og innad i den enkelte barnehage hvorvidt dette er satt i system, eller foregår ved behov.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskulen på Vestlandet, Fakultet for økonomi og samfunnsvitskap. Institutt for samfunnsvitskap.en_US
dc.titleProfessional competence and competence development in the kindergartenen_US
dc.title.alternativeA qualitative study of managers’ and assistants’ approaches to competence developmenten_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200en_US
dc.source.pagenumber115en_US
dc.description.localcodeMR691en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel