Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorOlsen, Cecilie Brurberg
dc.date.accessioned2020-08-10T08:57:01Z
dc.date.available2020-08-10T08:57:01Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2671291
dc.descriptionMaster i undervisningsvitenskap, fordypning i norsk fagdidaktikk, Campus Bergenen_US
dc.description.abstractMin masteroppgave omhandler norsklæreres tilrettelegging av identitetsutvikling gjennom skjønnlitteratur på ungdomstrinnet. Jeg har hovedsakelig fokusert på hvordan lærere tilrettelegger for identitetsutvikling i norskfaget gjennom valg av tekstform, sjanger og metoder, samt hvilke kriterier som ligger til grunn for utvelging av litteratur som presenteres for elevene. Min problemstilling er; hvordan legger norsklærere på ungdomstrinnet til rette for identitetsutvikling gjennom lesing av skjønnlitteratur? For å svare på denne problemstillingen, har jeg tatt stilling til et annet spørsmål; Er identitet og identitetsutvikling en bevisst grunntanke bak tilpassingen av litteraturundervisningen på ungdomstrinnet? Datainnsamlingsmetoden jeg har brukt i min forskning har jeg valgt å kalle semistrukturert spørreskjema. Denne metoden er sterkt inspirert av datainnsamlingsmetoden intervju. Forskningens informanter utgjør syv norsklærere på ungdomstrinnet. Lærernes tilrettelegging for identitetsutvikling gjennom skjønnlitteratur på ungdomstrinnet har jeg valgt å dele i tre kategorier; kriterier og faktorer som påvirker læreres valg av litteratur, dominerende tekstformer i norskundervisningen og arbeidsmetoder. Lærerens perspektiv på lesing av og arbeid med skjønnlitteratur på ungdomstrinnet er hovedfokus i alle de tre kategoriene. Fire faktorer påvirker læreres valg av skjønnlitteratur; identitet, tematikk, kompetanse- og læreplanmål og elevmangfoldet. Den dominerende tekstformen både i teori og praksis er novellesjangeren, mens romanens rolle er videre svak. Arbeidsmetodene som dominerer når det kommer til arbeid med skjønnlitteratur på ungdomstrinnet er litterær samtale, tekstanalyse og tolking, elevtekst, lesestrategier og ulike typer spørsmålsformuleringer. Hovedfunnet mitt vil jeg oppsummere som at teori om identitet og dannelse ligger som en grunnmur for litteraturundervisning i norskfaget på ungdomstrinnet.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskulen på Vestlandeten_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.titleIdentitetsutvikling gjennom skjønnlitteratur på ungdomstrinnet: En studie av norsklæreres tilrettelegging av identitetsutvikling på ungdomstrinnet.en_US
dc.title.alternativeReading of Fiction and Identity Development in Lower Secondary School: A Study of Norwegian Curriculum Teachers' Facilitation of Identity Development through Reading at the Youth Level.en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.source.pagenumber112en_US
dc.description.localcodeM120UND509en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal