Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorNilssen, Maria
dc.date.accessioned2020-08-10T08:55:06Z
dc.date.available2020-08-10T08:55:06Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2671289
dc.descriptionUndervisningsvitenskap med fordypning i matematikk, Campus Bergenen_US
dc.description.abstractFormålet med denne studien har vært å undersøke hvordan elever formulerer seg og bruker språket sitt for å forstå matematikk. Det har vært rettet et særlig fokus mot de flerspråklige elevene, og følgende to problemstillinger er her blitt belyst: 1. Hvordan anvender og veksler elever mellom ulike registre når de diskuterer og arbeider med en modelleringsoppgave i matematikk? 2. Hvilke sosiomatematiske normer kan identifiseres som kan virke inn på elevenes valg av registre? For å besvare disse spørsmålene har jeg valgt en kvalitativ tilnærming, med casestudie som forskningsdesign. Det primære datamaterialet er samlet inn ved å observere og gjøre lydopptak av fire elevpar på syvende trinn som diskuterte og arbeidet med en modelleringsoppgave. For å styrke validiteten av datamaterialet, særlig i identifiseringen av sosiomatematiske normer, ble det også gjennomført et intervju med elevenes matematikklærer. I analysen er Predigers (2016) begreper om hverdagsspråklig register, skolespråkregister og teknisk språkregister tatt i bruk. Med bakgrunn i elevenes parvise diskusjon og individuelle skriftlige besvarelser i modelleringsaktiviteten har jeg identifisert hvordan vekslingen mellom ulike uttrykksmåter kan bidra til å skape mening. Det hverdagsspråklige registeret bidrar blant annet med tilpasning og dypere forståelse. Skolespråkregisteret hjelper elevene med å holde fokus på det matematiske problemet som skal løses, og det tekniske språkregisteret tydeliggjør relasjoner mellom opplysninger og hva oppgaven faktisk ber om. Da det i Norge er gjort lite forskning på samspillet mellom de ulike språkregistrene i matematikkundervisningen, er denne oppgaven et bidrag til å få innsikt i hvordan elever anvender registrene i språket sitt, og hvilken betydning vekslingen kan ha for elevenes forståelse av matematiske konsept. Økt bevissthet og kunnskap innen dette feltet vil kunne åpne opp for mer språkpositive matematikklasserom, hvor både det hverdagslige og det faglige språket sees som en viktig ressurs for læring.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskulen på Vestlandeten_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.titleDet språksensitive matematikklasserommet? -En kvalitativ studie.en_US
dc.title.alternativeThe Language Sensitive Mathematics Classroom? - A Qualitative Study.en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.source.pagenumber90en_US
dc.description.localcodeM120UND509en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal