Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorSolheim, Angelica
dc.date.accessioned2020-08-10T08:51:39Z
dc.date.available2020-08-10T08:51:39Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2671286
dc.descriptionMaster’s in education with English Didactics, Campus Bergenen_US
dc.description.abstractTilpasset opplæring er et viktig prinsipp i den norske skolen, som er forankret i både den nåværende (LK06) og den kommende læreplanen (fagfornyelsen), samt i opplæringsloven. I norske klasserom finnes det mange elever med ulike språklige bakgrunner, inkludert elever med morsmålskompetanse eller nær morsmålskompetanse i engelsk – enten gjennom familie eller gjennom å ha bodd i engelsktalende land over lenger tid. Denne studien ønsker å undersøke disse elevene sin oppfatning av tilpasningene de får i engelskfaget. I tillegg vil engelsklærerne til disse elevene sine tanker rundt tilpasset opplæring til denne elevgruppen bli sett nærmere på. Problemstillingen for denne studien er: Hvordan er tilpasset opplæring satt i verk for elever med morsmålskompetanse eller nær morsmålkompetanse i engelsk, og hvordan påvirker dette elevenes motivasjon? For å kunne svare på denne problemstillingen har det blitt laget tre underspørsmål: 1. Hvordan oppfatter elevene den tilpassede undervisningen de får, og hvilken effekt har den på elevene sin motivasjon? 2. Hvordan rapporterer engelsklærerne om tilpasningene de gjør for elevene med morsmålskompetanse eller nær morsmålkompetanse i engelsk, og hvilke refleksjoner har de rundt hvordan disse påvirker elevenes motivasjon? 3. Hvilke likheter og ulikheter er det mellom hva elever og lærere rapporterer? Dette er en kvalitativ studie med tre elever og to lærere som informanter. Dataen ble samlet gjennom kvalitative intervju med informantene, som ble tatt opp og siden transkribert. Elevene sa at engelsktimene var greie, men at det var en tendens til at de kjedet seg litt og at mange oppgaver var for enkle. Funnene her sees i lys med forskning på Heritage Language Learners (HLL), elever med stort læringspotensial, samt Vygosky sin teori om den proksimale utviklingssone (Vygotsky, 2012). Lærerne hadde ingen problemer med å definere tilpasset opplæring, men begge syntes det var utfordrende å implementere. Hovedsakelig tilpasset de til disse elevene gjennom differensierte oppgaver, som elevene fikk etter å ha fullført de obligatoriske oppgavene. Elevene er stort sett fornøyd med tilpasningene de får, men det er likevel rom for forbedringer når det kommer til variasjon og tilpasning av nivå på oppgaver.en_US
dc.language.isoengen_US
dc.publisherHøgskulen på Vestlandeten_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.titleAdapted Teaching for Pupils with a Native or Native-like Proficiency in English: A qualitative study of pupil and teacher perceptions and reflections in the Norwegian EFL classroomen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.source.pagenumber125en_US
dc.description.localcodeM120UND509en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal