Adapted Teaching for Pupils with a Native or Native-like Proficiency in English: A qualitative study of pupil and teacher perceptions and reflections in the Norwegian EFL classroom
Abstract
Tilpasset opplæring er et viktig prinsipp i den norske skolen, som er forankret i både den nåværende (LK06) og den kommende læreplanen (fagfornyelsen), samt i opplæringsloven. I norske klasserom finnes det mange elever med ulike språklige bakgrunner, inkludert elever med
morsmålskompetanse eller nær morsmålskompetanse i engelsk – enten gjennom familie eller gjennom å ha bodd i engelsktalende land over lenger tid. Denne studien ønsker å undersøke disse elevene sin oppfatning av tilpasningene de får i engelskfaget. I tillegg vil engelsklærerne
til disse elevene sine tanker rundt tilpasset opplæring til denne elevgruppen bli sett nærmere på. Problemstillingen for denne studien er:
Hvordan er tilpasset opplæring satt i verk for elever med morsmålskompetanse eller nær morsmålkompetanse i engelsk, og hvordan påvirker dette elevenes motivasjon?
For å kunne svare på denne problemstillingen har det blitt laget tre underspørsmål:
1. Hvordan oppfatter elevene den tilpassede undervisningen de får, og hvilken effekt har den på elevene sin motivasjon?
2. Hvordan rapporterer engelsklærerne om tilpasningene de gjør for elevene med morsmålskompetanse eller nær morsmålkompetanse i engelsk, og hvilke refleksjoner har de rundt hvordan disse påvirker elevenes motivasjon?
3. Hvilke likheter og ulikheter er det mellom hva elever og lærere rapporterer?
Dette er en kvalitativ studie med tre elever og to lærere som informanter. Dataen ble samlet gjennom kvalitative intervju med informantene, som ble tatt opp og siden transkribert. Elevene sa at engelsktimene var greie, men at det var en tendens til at de kjedet seg litt og at mange oppgaver var for enkle. Funnene her sees i lys med forskning på Heritage Language Learners (HLL), elever med stort læringspotensial, samt Vygosky sin teori om den proksimale utviklingssone (Vygotsky, 2012). Lærerne hadde ingen problemer med å definere tilpasset opplæring, men begge syntes det var utfordrende å implementere. Hovedsakelig tilpasset de til disse elevene gjennom differensierte oppgaver, som elevene fikk etter å ha fullført de obligatoriske oppgavene. Elevene er stort sett fornøyd med tilpasningene de får, men det er likevel rom for forbedringer når det kommer til variasjon og tilpasning av nivå på oppgaver.
Description
Master’s in education with English Didactics, Campus Bergen