dc.contributor.author | Goga, Nina | |
dc.date.accessioned | 2020-03-13T12:16:28Z | |
dc.date.available | 2020-03-13T12:16:28Z | |
dc.date.created | 2019-09-01T20:43:25Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.identifier.citation | Goga, N. (2019). Økokritiske litteratursamtaler – en arena for økt bevissthet om økologisk samspill? Acta Didactica Norge, 13(2). | en_US |
dc.identifier.issn | 1504-9922 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/2646736 | |
dc.description.abstract | Høsten 2020 innføres nye læreplaner (LK20) i norsk skole. Noe av det nye i disse læreplanene er innføringen av tverrfaglige temaer og kjerneelementer i alle fag. I denne artikkelen retter jeg oppmerksomheten mot det tverrfaglige temaet bærekraftig utvikling for å diskutere hvordan dette kan integreres i norskfaget med vekt på kjerneelementene tekst i kontekst, kritisk tilnærming til tekst og muntlig kommunikasjon.
Diskusjonen tar utgangspunkt i teoretiske perspektiver på økokritikk, littera-tursamtaler og skalert lesing, og gjennom et forslag til hvordan lærere kan legge til rette for økokritiske litteratursamtaler om representasjoner av forholdet mellom barn og trær i to barnelitterære klassikere.
Artikkelen argumenterer for at denne koblingen mellom oppmerksom lesing av og samtaler om barnelitteratur kan utvikle kritiske perspektiver på verbal-språklige framstillinger av flersanselige naturerfaringer og dermed være et bidrag til økt bevissthet om økologisk samspill. Dette er kunnskap som kan ha betydning for hvordan barn og unge blir språklig rustet til å orientere seg i den overordnete klimadiskursen og for hvordan de vil forstå seg selv i rollen som økoborgere. | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | Universitetet i Oslo | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no | * |
dc.subject | økokritikk | en_US |
dc.subject | plantestudier | en_US |
dc.subject | litteratursamtaler | en_US |
dc.subject | barnelitteratur | en_US |
dc.subject | Johanna Spyri | en_US |
dc.subject | L. M. Montgomery | en_US |
dc.title | Økokritiske litteratursamtaler – en arena for økt bevissthet om økologisk samspill? | en_US |
dc.type | Peer reviewed | en_US |
dc.type | Journal article | en_US |
dc.description.version | publishedVersion | en_US |
dc.rights.holder | © 2019 Forfatteren | en_US |
dc.source.pagenumber | 21 | en_US |
dc.source.volume | 13 | en_US |
dc.source.journal | Acta Didactica Norge - tidsskrift for fagdidaktisk forsknings- og utviklingsarbeid i Norge | en_US |
dc.source.issue | 2 | en_US |
dc.identifier.doi | 10.5617/adno.6447 | |
dc.identifier.cristin | 1720412 | |
cristin.ispublished | true | |
cristin.fulltext | original | |
cristin.qualitycode | 1 | |