Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorGoga, Nina
dc.date.accessioned2020-03-13T12:16:28Z
dc.date.available2020-03-13T12:16:28Z
dc.date.created2019-09-01T20:43:25Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.citationGoga, N. (2019). Økokritiske litteratursamtaler – en arena for økt bevissthet om økologisk samspill? Acta Didactica Norge, 13(2).en_US
dc.identifier.issn1504-9922
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2646736
dc.description.abstractHøsten 2020 innføres nye læreplaner (LK20) i norsk skole. Noe av det nye i disse læreplanene er innføringen av tverrfaglige temaer og kjerneelementer i alle fag. I denne artikkelen retter jeg oppmerksomheten mot det tverrfaglige temaet bærekraftig utvikling for å diskutere hvordan dette kan integreres i norskfaget med vekt på kjerneelementene tekst i kontekst, kritisk tilnærming til tekst og muntlig kommunikasjon. Diskusjonen tar utgangspunkt i teoretiske perspektiver på økokritikk, littera-tursamtaler og skalert lesing, og gjennom et forslag til hvordan lærere kan legge til rette for økokritiske litteratursamtaler om representasjoner av forholdet mellom barn og trær i to barnelitterære klassikere. Artikkelen argumenterer for at denne koblingen mellom oppmerksom lesing av og samtaler om barnelitteratur kan utvikle kritiske perspektiver på verbal-språklige framstillinger av flersanselige naturerfaringer og dermed være et bidrag til økt bevissthet om økologisk samspill. Dette er kunnskap som kan ha betydning for hvordan barn og unge blir språklig rustet til å orientere seg i den overordnete klimadiskursen og for hvordan de vil forstå seg selv i rollen som økoborgere.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUniversitetet i Osloen_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no*
dc.subjectøkokritikken_US
dc.subjectplantestudieren_US
dc.subjectlitteratursamtaleren_US
dc.subjectbarnelitteraturen_US
dc.subjectJohanna Spyrien_US
dc.subjectL. M. Montgomeryen_US
dc.titleØkokritiske litteratursamtaler – en arena for økt bevissthet om økologisk samspill?en_US
dc.typePeer revieweden_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.rights.holder© 2019 Forfatterenen_US
dc.source.pagenumber21en_US
dc.source.volume13en_US
dc.source.journalActa Didactica Norge - tidsskrift for fagdidaktisk forsknings- og utviklingsarbeid i Norgeen_US
dc.source.issue2en_US
dc.identifier.doi10.5617/adno.6447
dc.identifier.cristin1720412
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal