Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorClarin, Anna-Karin
dc.date.accessioned2020-01-20T09:55:28Z
dc.date.available2020-01-20T09:55:28Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2636965
dc.descriptionMaster i læring og undervisning Institutt for pedagogikk, religion og samfunnsfag Innlevering 2. desember 2019nb_NO
dc.description.abstractBakgrunnen for denne masterstudien var å få bedre innsikt som kroppsøvingslærere om hvordan elevene tilegner seg kunnskap og ferdigheter i kartlesing. Å kunne bruke kart til å orientere seg er et nokså tydelig mål for opplæringen i faget kroppsøving (Utdanningsdirektoratet, 2019a, 2019b). Erfaringer fra tidligere undervisning og metodebruk er at en sitter igjen med en usikkerhet om hva elevene lærer. Målet for studien var å belyse lærerens og elevenes opplevelse med et undervisningsopplegg i kartlesing gjennom en intervensjon med constraintsbasert didaktikk. Undervisningsmodellen var ny for meg, altså læreren, det vil si at jeg utfordret mine didaktiske tankemåter ved å tilrettelegge for elevenes læring i kartlesing. Studie foregikk i egen undervisningspraksis med aksjonsforskning som metode for å komme nær læringssituasjonene. Det ble utarbeidet et undervisningsopplegg basert på eksiterende kunnskaper om læring i kartlesing forent med prinsippene i undervisningsmodellen constraintsbasert didaktikk. Undervisningsopplegget ble prøvd ut på elever i videregående skole. Aksjonsforskningen hadde en kvalitativ tilnærming og datainnsamlingen inkluderte elevintervjuer, deltakende observasjon samt refleksjonsspørsmål til læreren og til elevene. Funnene fra studien viser at elevene opplevde fremgang i sine kartlesingsferdigheter. De fremhever oppfølgning i form av oppgaver og spørsmål fra læreren og medelever som positivt for sin læring. Den non–lineære undervisningssyklusen i constraintsbasert didaktikk løftes frem av læreren som en mulighet til å individualisere kartlesingsundervisningen gjennom miljø- og oppgave constraints. Syklusen så også ut å gi muligheter til å involvere elevene i egen læringsprosess gjennom at de inviteres til å reflektere over egen læring. Kombinasjonen av aksjonsforskning, utprøvingen av constraintsbasert didaktikk og selve organiseringen av kartlesingsundervisningen har bidratt til en økt forståelse for elevenes læring i kartlesing hos læreren, og økt kunnskap hos læreren om hvordan tilrettelegge for læring i kartlesing.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherHøgskulen på Vestlandet
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectKartlesingnb_NO
dc.subjectkroppsøvingnb_NO
dc.subjectkroppsøvingsfagetnb_NO
dc.subjectundervisningsoppleggnb_NO
dc.subjectconstraintsbasert didaktikknb_NO
dc.subjectdidaktikknb_NO
dc.titleKartlesing i kroppsøvingsfaget: En studie av et undervisningsopplegg i kartlesing gjennom en intervensjon med constraintsbasert didaktikknb_NO
dc.title.alternativeMap reading in Physical Education: A study of a teaching situation in map reading through an intervention using Constraints-based Didacticsnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.source.pagenumber77nb_NO
dc.description.localcodeMAS3-307nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal