dc.contributor.author | Clarin, Anna-Karin | |
dc.date.accessioned | 2020-01-20T09:55:28Z | |
dc.date.available | 2020-01-20T09:55:28Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2636965 | |
dc.description | Master i læring og undervisning Institutt for pedagogikk, religion og samfunnsfag Innlevering 2. desember 2019 | nb_NO |
dc.description.abstract | Bakgrunnen for denne masterstudien var å få bedre innsikt som kroppsøvingslærere om hvordan elevene tilegner seg kunnskap og ferdigheter i kartlesing. Å kunne bruke kart til å orientere seg er et nokså tydelig mål for opplæringen i faget kroppsøving (Utdanningsdirektoratet, 2019a, 2019b). Erfaringer fra tidligere undervisning og metodebruk er at en sitter igjen med en usikkerhet om hva elevene lærer.
Målet for studien var å belyse lærerens og elevenes opplevelse med et undervisningsopplegg i kartlesing gjennom en intervensjon med constraintsbasert didaktikk. Undervisningsmodellen var ny for meg, altså læreren, det vil si at jeg utfordret mine didaktiske tankemåter ved å tilrettelegge for elevenes læring i kartlesing. Studie foregikk i egen undervisningspraksis med aksjonsforskning som metode for å komme nær læringssituasjonene. Det ble utarbeidet et undervisningsopplegg basert på eksiterende kunnskaper om læring i kartlesing forent med prinsippene i undervisningsmodellen constraintsbasert didaktikk. Undervisningsopplegget ble prøvd ut på elever i videregående skole.
Aksjonsforskningen hadde en kvalitativ tilnærming og datainnsamlingen inkluderte elevintervjuer, deltakende observasjon samt refleksjonsspørsmål til læreren og til elevene.
Funnene fra studien viser at elevene opplevde fremgang i sine kartlesingsferdigheter. De fremhever oppfølgning i form av oppgaver og spørsmål fra læreren og medelever som positivt for sin læring. Den non–lineære undervisningssyklusen i constraintsbasert didaktikk løftes frem av læreren som en mulighet til å individualisere kartlesingsundervisningen gjennom miljø- og oppgave constraints. Syklusen så også ut å gi muligheter til å involvere elevene i egen læringsprosess gjennom at de inviteres til å reflektere over egen læring.
Kombinasjonen av aksjonsforskning, utprøvingen av constraintsbasert didaktikk og selve organiseringen av kartlesingsundervisningen har bidratt til en økt forståelse for elevenes læring i kartlesing hos læreren, og økt kunnskap hos læreren om hvordan tilrettelegge for læring i kartlesing. | nb_NO |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.publisher | Høgskulen på Vestlandet | |
dc.rights | Navngivelse 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no | * |
dc.subject | Kartlesing | nb_NO |
dc.subject | kroppsøving | nb_NO |
dc.subject | kroppsøvingsfaget | nb_NO |
dc.subject | undervisningsopplegg | nb_NO |
dc.subject | constraintsbasert didaktikk | nb_NO |
dc.subject | didaktikk | nb_NO |
dc.title | Kartlesing i kroppsøvingsfaget: En studie av et undervisningsopplegg i kartlesing gjennom en intervensjon med constraintsbasert didaktikk | nb_NO |
dc.title.alternative | Map reading in Physical Education: A study of a teaching situation in map reading through an intervention using Constraints-based Didactics | nb_NO |
dc.type | Master thesis | nb_NO |
dc.source.pagenumber | 77 | nb_NO |
dc.description.localcode | MAS3-307 | nb_NO |