Digitalisering i oppdrettsnæringen: En kvalitativ casestudie om digitalisering og bærekraft i oppdrettsnæringen
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2621978Utgivelsesdato
2019Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
I denne studien undersøker vi problemstillingen: Hvordan digitalisering kan bidra til økt verdiskapning og bærekraft i oppdrettsnæringen. Vi går dypere inn på blokkjede-teknologien som i de siste årene har fått økt oppmerksomhet av både akademikere og industri. Formålet med blokkjede-teknologien er å tilrettelegge for sikker datautveksling og bedre sporing av informasjon. I den forbindelse utforsket vi hvordan blokkjede- og andre digitale teknologier kan bidra til å løse bærekraftsutfordringer og samtidig lede til økt verdiskaping. Studien tar utgangspunkt i en kvalitativ singel-casestudie hvor vi ser på oppdrettsnæringen under ett.
Våre funn tyder på at oppdrettsnæringen står overfor en omfattende endringsreise preget av digitalisering. De største utfordringene i oppdrettsnæringen kan knyttes til standardisering, rømming og miljøparametere som fiskevelferd, matsikkerhet og sykdommer. Både blokkjedeteknologien og nettskyen er egnet til datautveksling og sporing, men studien viser at oppdrettsselskapene ikke ønsker å desentralisere makten helt slik den gjøres i en offentlig blokkjede. Derfor er en privat blokkjede og nettskyen løsningene som er aktuelle for oppdrettsselskapene. Nettskyen blir benyttet gjennom plattformene LCA og AquaCloud, mens blokkjede-teknologien fortsatt er i konseptstadiet hos oppdrettsselskapene. Våre funn tilsier at retail-selskap og tredjeparter ønsker å bygge digitaliserte økosystem, mens oppdrettsselskap ønsker å bygge digitaliserte verdikjeder. Avslutningsvis har vi vist til to ulike tilnærminger bærekraftige forretningsmodeller. Retail selskapene skaper nye forretningsmodeller for å bidra til å løse bærekraftsutfordringer som de ikke har skapt selv, til forskjell endrer oppdrettsselskapene deres forretningsmodell for å gjøre driften mer bærekraftig slik at de kan tilby differensierte produkter.
Beskrivelse
Masteroppgave i innovasjon og ledelse, Høgskulen på Vestlandet, campus Bergen