Utprøving av tospann som veiledningsmodell
Journal article

Åpne
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2620248Utgivelsesdato
2013Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Import fra CRIStin [3817]
- Institutt for helse- og omsorgsvitskap [2920]
Originalversjon
Drange, B. B. (2013). Utprøving av tospann som veiledningsmodell. Uniped, 36(3), 46-59. 10.3402/uniped.v36i3.22725Sammendrag
Artikkelen beskriver erfaringer fra et utviklingsprosjekt der sykepleierstudenter i sykehjemspraksis i siste studieår samarbeidet i tospann, veiledet og ga hverandre tilbakemeldinger daglig. Studentene hadde hele pleiepersonalet, studentansvarlig sykepleier og høgskolelærer som støtte i veiledningen. Veiledningsmodellen er et alternativ til en tradisjonell kontaktsykepleiermodell, som kjennetegnes som en mester-svenn-modell. I studien av utprøving av tospannmodellen ble det brukt spørreskjema til studentene og gruppeintervju med de ansatte. Resultatene viser at studentene utviklet trygghet og samarbeidskompetanse, de ble selvstendige og tok ansvar. Å samarbeide i tospann ble en utfordring for studentpar med ulikt kunnskapsnivå når de ikke kom overens eller hadde ulikt engasjement. Dette innebar at den ene studenten i tospannet «ga mye av seg selv» og opplevde å få«lite tilbake». Studentansvarlig sykepleier hadde en viktig rolle som kontaktperson mellom studentene og pleierne og bidro til kontinuitet i vurderingssamtalene. Veiledning av studenter bevisstgjorde pleiernes yrkesutøvelse. De fikk frigjort tid når studentene utførte pasientoppgaver.