Hvordan opplever hjelper førstegangssamtalen med eldre ved innsøking av tjenester fra hjemmetjenesten?
Abstract
Tema i denne studien er hvordan hjelper opplever førstegangssamtalen med eldre. Oppgaven har til hensikt å få kunnskap om hvilke faktorer som påvirker hjelpers opplevelse av førstegangssamtalen.
Studien bygger på kvalitativt metode, da dette er en metode som egner seg for å søke forståelse på menneskelige erfaringer gjennom fortolkninger. Svarene på problemstillingen bygger på kunnskap innhentet via fokusgruppeintervju i møte med deltakere fra praksisfeltet.
Studien peker på flere faktorer som har betydning for hjelpers opplevelse av førstegangssamtalen. Det vises blant annet til manglende felles rutiner for gjennomføring av førstegangssamtalen. Videre blir hjelpers opplevelse av å inneha flere roller, trukket frem. Her fremkommer det at hjelper er både leder, saksbehandler og tjenesteyter. Dette fører til at hjelper i møte med eldre opplever å inneha dobbeltrolle. Dette for at de møter den eldre både som saksbehandler og tjenesteyter. Noe som innebærer å ivareta både den eldres behov for hjelp og organisasjonens bestemmelser.
For å kunne yte gode tjenester fremholder hjelper at det er behov for felles kartleggingsverktøy, og samarbeid på alle nivå. Dette for at omgjøring av uttrykt behov for tjenester gjøres på bakgrunn av skjønnsmessige vurderinger, noe som påvirker deres opplevelse av førstegangssamtalen.
Description
Masterstudium i organisasjon og leiing, helse- og velferdsleiing og utdanningsleiing. Fakultet for økonomi og samfunnsvitskap. Institutt for samfunnsvitenskap. 14.6.2019