Musikk i oppstartsukene i en 1.klasse : En kasusstudie
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2605815Utgivelsesdato
2019Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Institutt for kunstfag [258]
Sammendrag
Denne studien ser på hvordan musikk brukes i oppstartsukene i en 1. klasse. Gjennom observasjon i ni hele skoledager har jeg studert alle aktiviteter som foregikk i klasserommet, men fokusert mest på hva som skjer av musikkaktiviteter. Gjennom mine intervjuer med 11 elever fra klassen, har jeg fått innblikk i elevenes perspektiv når det kommer til musikken som blir brukt i klasserommet. Studiens fokus er på læreren, elevene og det musikalske samspillet.
Min problemstilling er: Hvordan brukes musikk i en 1. klasse i oppstartsukene og hvordan kan man forstå mine funn i lys av nyere barndomspsykologi?
Oppgaven har et induktivt design, hvor det empiriske materialet først ble samlet inn, for deretter å belyses gjennom forskningslitteratur. Empirien ble innhentet ved ikke-deltagende observasjon og intervju, i form av semistrukturerte samtaler med elevene.
Elevenes intervjuutsagn, lærerens undervisningsmåter og de observerte musikalske aktivitetene i klasserommet er analysert ved hjelp av perspektiver på barn og barndom artikulert i nyere barndomspsykologi og musikkpedagogisk forskning. Et hovedfunn er den omfattende bruken av sangaktiviteter gjennom hele skoledagen.
Læreren bruker musikk, og da spesifikt sang, aktivt i sin undervisning og øver inn skolens standardiserte regler og rutiner gjennom sang. Hun skaper en trygg base der elevene har kontroll og vet hva som blir forventes av dem. Jeg erfarte at sang og musikk ble markører på overganger i skoledagen, for eksempel dagens begynnelse, når det var tid for å spise lunsj og ved dagens slutt.
Den observerte læreren har ikke formell musikkompetanse som kan måles i vekttall, men viser en reel kompetanse i musikk som er svært høy.
Beskrivelse
Master i musikkpedagogikk Fakultet for lærerutdanning, kultur og idrett 15.mai 2019