Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorGrete Fotland
dc.date.accessioned2019-07-16T12:30:35Z
dc.date.available2019-07-16T12:30:35Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2605529
dc.descriptionMUNDD511 Masteroppgave pedagogikk 15. mai 2019nb_NO
dc.description.abstractDenne masteroppgaven tar for seg et forskningsprosjekt på egen arbeidsplass med temaet: kollegahospitering som metode for utvikling av praksiskompetanse blant spesialpedagoger. Studien er et aksjonsforskningsprosjekt blant spesialpedagoger i avdeling for pedagogiske støttetjenester, i Askøy kommune. Spesialpedagogene er organisert som en egen avdeling for barn under skolepliktig alder, barnehage. Studien er gjennomført som et aksjonsforskningsprosjekt i løpet av juni 2016-juni 2017. Kollegahospitering ble valgt som metode for å fremme utvikling av spesialpedagogens praksiskompetanse. Utvalget bestod av avdelingens 16 spesialpedagoger, der observasjon, refleksjonsnotat og 2 semistrukturerte intervjuer ble gjennomført for å undersøke hvordan spesialpedagogen kan utvikle praksiskompetanse gjennom kollegahospitering. Formålet med denne studien har vært å få økt kunnskap om metoder som kan møte profesjonens behov for stadig å være i utvikling. Læring gjennom deltakelse i praksisfelleskap (Wenger. 2004) er oppgavens teoretiske hovedfokus. Funn viser identitet til praksisfelleskapet var viktig for deltakerne i denne studien. Å kjenne igjen eget arbeid gjennom å hospitere med kollegaer var et funn i min oppgave. Gjenkjenning eller tingliggjøring ble en arena der forhandling om mening kunne skje. Å bringe inn forskningsmetoder i et pedagogisk felleskap skapte distanse og noe usikkerhet i gruppen. Kollegahospitering har etablert seg som praksis i avdeling for pedagogiske støttetjenester, dette prosjektet viser oppstartsåret.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherHøgskulen på Vestlandetnb_NO
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.titleKollegahospitering som metode for utvikling av praksiskompetanse hos spesialpedagogernb_NO
dc.title.alternativeVisiting collegauge in practice as a method for development and learning of knowledge for special education trainersnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.source.pagenumber88nb_NO
dc.description.localcodeMUNDD511nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal