Læringsmiljø: Hvordan legger en erfaren lærer til rette for et godt og inkluderende læringsmiljø?
Abstract
Denne oppgaven har som mål å finne ut hva som kjennetegner og hvordan en konkret kan legge til rette for et godt og inkluderende læringsmiljø. Studien har følgende problemstilling:
Hvordan legger en erfaren lærer til rette for et godt og inkluderende læringsmiljø?Det teoretiske grunnlaget for oppgaven er en blanding av forskning og policy om læringsmiljø. Oppgavens funn er basert på ett omfattende intervju med én erfaren lærer som utmerker seg i det å skape gode læringsmiljø. I intervjuet kommer det frem en rekke konkrete tips og metoder for hvordan en kan arbeide med inkluderende læringsmiljø i klasserommet med elevene, med foreldre og med kolleger. Disse fungerer samtidig som en konkretisering av de mer generelle trekkene som beskrives i litteraturen. Disse vises det aktivt til i teksten og de følger med som eget vedlegg.
Description
Fakultet for lærerutdanning, kultur og idrett Institutt for pedagogikk, religion og samfunnsfag Grunnskolelærerutdanning 1-7, deltid