Fødselsmåned og motivasjon i matematikk ved elever i tiende klasse
Abstract
Ved at årskullene i Norske skoler har inntak en gang i året, kan det føre til opp mot ett års forskjell i alder mellom de eldste og de yngste elevene i en og samme klasse. Aldersforskjellen har vist seg å ha negativ innvirkning på prestasjonene til elever født seint på året, særlig på lavere trinn. Målet med dette arbeidet er å se om det er noen påviselig alderseffekt på elever i tiende klasse når det gjelder motivasjon for matematikk. Studien tar utgangspunktet i selvbestemmelsesteorien som motivasjonsteori. 67 elever i tiende klasse har svart på spørsmål fra standardiserte skjemaer innenfor selvbestemmelsesteorien for å kartlegge deres motivasjon i matematikk. Det ble ikke funnet noe sammenheng mellom aldersforskjellen og motivasjonen til elevene og heller ikke ved karakter og aldersforskjell. Guttene hadde generelt bedre motivasjon enn jentene, likevel var det ingen tegn til kjønnsforskjeller ved karakterer.
Description
Grunnskolelærerutdanningen 5-10.trinn Fakultet for lærerutdanning, kultur og idrett 10.05.2019