dc.contributor.author | Øvrebø Langeland, Margrethe | |
dc.date.accessioned | 2019-03-19T10:02:53Z | |
dc.date.available | 2019-03-19T10:02:53Z | |
dc.date.issued | 2018 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2590582 | |
dc.description | Masteroppgave i Fysisk aktivitet og kosthald i eit skulemiljø Fakultet for lærerutdanning, kultur og idrett Institutt for idrett, kosthold og naturfag | nb_NO |
dc.description.abstract | Kroppspress har blitt en del av barn og unges hverdag. Forskning kan bekrefte dette. Spesielt blant jenter. Dette kommer blant annet frem i den siste HEMIL-rapporten (Samdal m. fl., 2016), hvor jenter 16år (1. Klasse vgs.) kom dårligst ut både når det gjaldt slankeatferd og selvrapportert helseplager. Kroppspresset er også med inn i kroppsøvingsfaget. I denne studien har det blitt fokusert på å få frem elevstemmen til noen jenter, som reflekterte rundt tematikken kroppsbilde i kroppsøvingsfaget på ungdomsskolen. Det ble gjennomført to kvalitative fokusgruppeintervju med 8 og 9 informanter, for å få frem elevenes meninger og erfaringer. For å belyse elvestemmene ble Pierre Bourdieu sin teori om makt og sosiale forskjeller brukt. Ingen av informantene oppgir som faglig spesifikk målsetning at elevene utvikler et positivt forhold til egen eller andres kropper. Det kommer frem i informantenes refleksjoner at den kroppslige kapital spiller en sentral rolle i faget. Kapitalen med størst fokus er den fysiske kapital, med vekt på utseende. Dette kan se ut til å være gjeldene for de fleste elevene i kroppsøvingsfaget. Informantene hadde et ønske om å bli hørt. Å hele tiden føle at man blir vurdert var mer stressende enn det var dannende. Sammenligning og eksponering av seg selv ble opplevd å ta stor plass, som igjen påvirket gjennomføringen av den fysiske oppgaven i timene. Elevene hadde også et ønske om å få frem det kroppslige mangfoldet og fokuserer på kroppens egenskaper fremfor dets mangler og utseende. | nb_NO |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.publisher | Høgskulen på Vestlandet/ Western Norway University of Applied Sciences | nb_NO |
dc.rights | Navngivelse 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no | * |
dc.subject | Kroppsbilde | nb_NO |
dc.subject | Kroppsøvingsfag | nb_NO |
dc.subject | Ungdomsskole | nb_NO |
dc.subject | Elevstemmen | nb_NO |
dc.subject | Kroppslig kapital | nb_NO |
dc.title | Kroppslig kapital i kroppsøving. Et kvalitativt forskningsintervju for å få frem noen unge jenters refleksjoner om kroppsbilde i kroppsøvingsfaget. | nb_NO |
dc.title.alternative | Embodied capital in physical education. A qulitative research to address some adolescent girls reflections about body image in physical education | nb_NO |
dc.type | Master thesis | nb_NO |
dc.description.localcode | MFAKS514 | nb_NO |