Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorBirkeland, Johanna
dc.contributor.authorØdegaard, Elin Eriksen
dc.coverage.spatialNorwaynb_NO
dc.date.accessioned2019-01-24T09:49:18Z
dc.date.available2019-01-24T09:49:18Z
dc.date.created2018-03-26T14:53:08Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.citationBirkeland, J. & Ødegaard, E. E. (2018). Under lupen: Praksislæreres observasjonspraksis i barnehagen. Nordisk Barnehageforskning, 17 (1), 1-18.nb_NO
dc.identifier.issn1890-9167
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2582112
dc.description.abstractArtikkelen presenterer resultater fra en studie om praksislæreres doxa. Gjennom en Mixed Methods-studie gis innsikt i hvordan barnehagelærere (praksislærere) snakker om hvordan, når og hvorfor de observerer. Analyse av praksislæreres italesettelser gir innsikt i diskursive vilkår praksisstudier gir for studenters læring om observasjon. Studien indikerer et brudd mellom barnehagelærerutdanningens mål og undervisning og praksislærernes bruk av og begrunnelser for observasjon. Studien viser at barnehagelærere oppgir samspill barn -barn og språk som hovedfokus i observasjonsarbeidet, mens barns medvirkning ikke oppgis som fokus. Videre viser studien at praksislærere i svært liten grad bruker systematisk og skriftlig observasjon i det daglige arbeidet. De oppgir mangel på tid som årsak til dette. Forfatterne reiser spørsmål om hvorvidt dette også kan skyldes mangel på nyere metodekunnskap.nb_NO
dc.description.abstractThis article presents results from a study of in-service teachers’ doxa; how they talk about use and reasons for observation in kindergarten. The study provides new knowledge about the lack of coherence between kindergarten teacher education and in-service education. Through a Mixed Methods study we gain insight into how in-service teachers explain how, when and why they observe. Analysis provides insight into the discursive conditions for student learning about observation. The study reveals two main topics for in-service teachers’ observations: interplay between children and language development; however they do not include children’s right to influence. Moreover, the study shows that systematic written observations in everyday work seldom is done due to lack of time. The authors raise the question if another reason could be lack of new methodological knowledge.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherOsloMetnb_NO
dc.subjectPraksis under veiledningnb_NO
dc.subjectPreceptorshipnb_NO
dc.subjectPraksiskunnskapnb_NO
dc.subjectDiskursanalysenb_NO
dc.subjectDiscourse analysisnb_NO
dc.subjectObservasjonnb_NO
dc.subjectObservationnb_NO
dc.titleUnder lupen – praksislæreres observasjonspraksis i barnehagennb_NO
dc.title.alternativeUnder the magnifying glass - In-service teachers' discourses on observationnb_NO
dc.typeJournal articlenb_NO
dc.typePeer reviewednb_NO
dc.description.versionpublishedVersionnb_NO
dc.rights.holder© forfatternenb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280nb_NO
dc.source.pagenumber1-18nb_NO
dc.source.volume17nb_NO
dc.source.journalNordisk Barnehageforskningnb_NO
dc.source.issue1nb_NO
dc.identifier.doi10.7577/nbf.2160
dc.identifier.cristin1575790
dc.relation.projectHøgskolen i Bergen: 586047nb_NO
cristin.unitcode203,1,26,0
cristin.unitnameAL-Pedagogikkseksjonen, BLU - Bergen
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel