Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorÅrseth, Soldis
dc.date.accessioned2018-11-07T09:29:01Z
dc.date.available2018-11-07T09:29:01Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2571361
dc.descriptionMaster i undervisningsvitenskap med fordypning i matematikk fagdidaktikknb_NO
dc.description.abstractMuntlige ferdigheter er en av de fem ferdighetene som elevene skal tilegne seg i alle fag. I forbindelse med muntlige ferdigheter i matematikk, viser det seg å være et sprik mellom intensjonene i læreplanen og de samtalene som, ifølge forskere, faktisk utspiller seg i matematikklasserommet. Dette tyder på at det er behov for mer kunnskap om akkurat dette. Å stille spørsmål i undervisningen er et verktøy som kan brukes i arbeidet med å fremme dialogiske samtaler og selvstendig refleksjon hos elevene. På dette grunnlag stilles følgende forskningsspørsmål: Hvilke typer spørsmål stiller en lærer i 10.klasse til elevene under helklassesamtaler, og hvorvidt fremmer spørsmålene matematiske diskusjoner? For å belyse forskningsspørsmålet er både lærerspørsmål og elevsvar kategorisert etter predefinerte koder. Lærerspørsmål er ordnet etter Boaler og Brodies spørsmålskategorisering, og elevsvar etter Ilaias svarkategorisering. Disse er så sett i sammenheng med hverandre i en krysstabell for å finne ut om noen spørsmålstyper genererer matematiske diskusjoner mer enn andre. Dette utgjør den kvantitative delen av oppgaven. I en kvalitativ del er samtaleutdrag analysert ved å se på hvordan læreren bygger videre på elevenes svar og hvilke konsekvenser det får for utviklingen av samtalene. I tillegg blir matematikkspråklige kvaliteter identifisert og diskutert. Studien viser at læreren stilte flest fakta- og prosedyrespørsmål, og at elevene for det meste svarte med få ord eller korte setninger som inneholdt snever fakta. De gangene læreren varierte hvilke typer spørsmål hun stilte, ble det også mer variasjon i hvilke typer svar elevene kom med. Studien viste også at samtalesekvenser der læreren bygget videre på elevenes svar var ofte lengre, og inneholdt elevenes tanker og refleksjoner i større grad. Jeg håper lesere av studien, og spesielt lærere og kommende lærere, skal få økt kunnskap om spørsmål som et undervisningsverktøy. Jeg ønsker å motivere lesere av denne avhandlingen til å sette fokus på elevenes matematiske tanker, refleksjoner og ideer og skape matematiske diskusjoner.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherHøgskulen på Vestlandet/ Western Norway University of Applied Sciencesnb_NO
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.titleLegge til rette for matematikklæring gjennom å stille spørsmål En casestudie av lærerspørsmål og elevsvar i et matematikklasserom på 10. trinnnb_NO
dc.title.alternativeFacilitating mathematic learning through questioning A case study of teacher questions and student responses in a 10th grade mathematics classroomnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.description.localcodeM120UND509nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal