Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorHelland, Helene
dc.contributor.authorNorheim, Birgitte
dc.date.accessioned2018-10-30T13:36:05Z
dc.date.available2018-10-30T13:36:05Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2570192
dc.descriptionMaster i areal og eiendomnb_NO
dc.description.abstractWalkability er et stadig viktigere begrep verden over. Også i Bergen er fotgjengeren satt i førersetet i planlegging gjennom visjonen om Gåbyen Bergen der gange skal være førstevalget som transportform. Walkability påvirkes av gatenettverket og individuelle karakteristikker ved fotgjengeren. Litteraturen fokuserer ikke på individuelle forskjeller som for eksempel fotgjengerens mobilitet og ganghastighet. Med dette som utgangspunkt utvikles fotgjengerprofiler basert på individuelle karakteristikker. Registrering av otgjengerhastigheten i Bergen, basert på fotgjengerprofilene, danner utgangspunktet for en romlig analyse på makronivå av walkability rundt bybaneholdeplassene. Bærekraftig mobilitet og walkability kan derfor være en måte å forbedre transporten på ved å se på forhold knyttet til gange til og fra bybaneholdeplassene. Resultatet fra makroanalysen danner deretter grunnlaget for å velge case til romlig analyse på mikronivå. To bybaneholdeplasser med ulike score, utmerket og dårlig, velges for videre romlig analyse på mikronivå. Ved å se på bebyggelsestetthet, grad av funksjonsblanding, klassifisering av gatenettet og tilgjengelighet gjennom en 2-steps analyse, i tillegg til topologisk dybde analyse og konstituert/ikke-konstituert gate, dannes grunnlag for å utarbeide retningslinjer for walkability. For å forbedre kvaliteten og kvantiteten ved walkability, med dette menes holdeplassens influensområde og gangbarhet på valgte holdeplasser, utarbeides retningslinjer. Oppgaven tilbyr en evalueringsmetode for walkability med hensyn til individuelle karakteristikker hos fotgjengere rundt bybaneholdeplasser i Bergen. Fremgangsmåten kan brukes til å utarbeide retningslinjer og strategier og kan anvendes av planleggere til fremtidig, og videre utvikling av bybanesystemetnb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherHøgskulen på Vestlandetnb_NO
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.titleBærekraftig mobilitet og walkability: En metode for evaluering av bybaneholdeplasser i Bergennb_NO
dc.title.alternativeSustainable mobility and walkability: A method for evaluating light rail stations in Bergennb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.description.localcodeMOA300nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal