Løvetannbarn
Bachelor thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2568920Utgivelsesdato
2018Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Tittel: Løvetannbarn.
Bakgrunn for valg av tema: Misbruk og avhengighet av alkohol er blant de hyppigst forekommende psykiske lidelsene i Norge (Kringlen et al., 2001). Pårørende barn blir ofte glemt og oversett. Gjennom denne oppgaven ønsker jeg å innhente mer kunnskap om barn som pårørende av alkoholmisbrukende foreldre, slik at jeg som sykepleier kan bli sikrere på hvordan jeg kan ivareta, hjelpe og fremme mestring hos barn.
Problemstilling: «Hvordan kan jeg som sykepleier fremme mestringsstrategier hos barn som pårørende til alkoholmisbrukere?»
Metode: En litteraturstudie som baseres på litteratur og forskning.
Funn: Barna fikk liten støtte og hjelp fra det offentlige. De ønsker og trenger mer informasjon og støtte rundt rollen som pårørende. Problem- og emosjonsfokuserte mestringsstrategier ble brukt, og å distansere seg fysisk fra var en vanlig mestringsstrategi. Det ble rapportert om både gode og dårlige opplevelser ved å oppsøke hjelp. Helsepersonell trenger tydeligere rammer og mer tid avsatt til arbeidet med barn som pårørende (Templeton et al., 2009; Hoel & Geirdal, 2016; Werner & Malterud, 2016; Holmlia et al., 2010; Hjelmseth & Aune, 2018).
Konklusjon: Å skape trygghet og tillit i samtale med barn er viktig for å danne en god relasjon og for at barnet skal våge å snakke om de vonde følelsene (Røkenes & Hanssen, 2012, s. 27). Barns mestring avhenger av om barnet føler seg støttet, og om de har kunnskap om forelderens sykdom og hvordan de kan håndtere vanskelige situasjoner (Nordenhof, 2012, ss. 129-130).