Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorKarlsen, Mette
dc.date.accessioned2018-08-28T13:35:23Z
dc.date.available2018-08-28T13:35:23Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2559701
dc.descriptionMasterstudium i organisasjon og ledelse , helse- og velferdsledelse og utdannings ledelse Fakultet for økonomi og samfunnsvitskap. Institutt for samfunnsvitskap Innleveringsdato 15.juni 2018nb_NO
dc.description.abstractTema i denne undersøkelsen er styrers forståelse av de muligheter personalet har for en fleksibel organisering i et fleksibelt barnehagebygg. Studiens hensikt er å se på forholdet mellom arkitektur og pedagogikk. Dette fordi barnehagebygget danner en viktig ramme for barnehagens pedagogiske praksis. Undersøkelsen retter seg mot styrer i fire barnehager som leder en barnehagen bygget etter prinsippet for fleksible barnehagebygg. Barnehagen er en utdanningsinstitusjon og pedagogene har en rolle i å utvikle den pedagogiske praksis gjennom organisering i bygget. Jeg har brukt aktørnettverksteori i tilnærming til undersøkelsen og datamaterialet. Dette fordi denne teorien er egnet for å belyse relasjon mellom bygg og mennesker. Undersøkelsen er en case- studie og er gjennomført i fire barnehager i en kommune i Norge. Studien er basert på intervju med fire styrere som alle har erfaring fra ulike barnehager. Funnene i undersøkelsen viser at styrerne har stor forståelse for egne muligheter for å organisere barnehagen i tråd med rammeplan og den enkelte barnehage sine egne lokale prioriteringer. Et bygg med fleksible arealer oppfattes å ha ulike rom som er egnet for å organisere barn og ansatte i faste grupper med faste voksne. I valg av organisering har styrerne stort fokus på relasjon mellom barn og voksne spesielt rettet mot de små barna. Styrerne har en ulik definisjon av barnehagen og tre begreper benyttes for å beskrive dette. Det er basebarnehage, fleksibel barnehage og hybrid barnehage. Dette kan gjenspeil mulighetene i byggets intensjon om fleksibilitet. Informantene oppfatter alle at en organisering av en fleksibel barnehage krever mye organisering og struktur.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherHøgskulen på Vestlandetnb_NO
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.titleBarnehage med fleksible arealer, - Også et hybrid bygg!nb_NO
dc.title.alternativeA flexible building can also be a hybrid building!nb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.source.pagenumber88nb_NO
dc.description.localcodeMR691 1 MA 2018nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal