dc.contributor.advisor | Eriksen, Hege R. | |
dc.contributor.advisor | Henriksen, Anne | |
dc.contributor.author | Ytterdal, Malin Fløtre | |
dc.coverage.spatial | Norge | nb_NO |
dc.date.accessioned | 2018-06-27T08:50:57Z | |
dc.date.available | 2018-06-27T08:50:57Z | |
dc.date.issued | 2018-05-15 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2503164 | |
dc.description | Masteroppgave i fysisk aktivitet og kosthold i et skolemiljø | nb_NO |
dc.description.abstract | Bakgrunn: Både perfeksjonisme og stress er dagsaktuelle tema, og det hevdes at ungdom
preges av det i større grad enn før. Det kan derfor være nyttig å undersøke sammenhengen
mellom stress og perfeksjonisme i et skolemiljø, og om dette igjen har noen sammenheng
med elevenes mestring og fysiske form.
Hensikt: Hovedmålet med denne masteroppgaven er å undersøke om det er sammenheng
mellom perfeksjonisme, stress, mestring og fysisk form blant elever i videregående skole.
Mer spesifikt undersøkes det om elever med høy skår på perfeksjonisme blir mer aktivert når
de blir utsatt for ulike stressorer enn de med lav skår på perfeksjonisme. Det vil også
undersøkes om disse elevene har høyere mestringsforventning til en fysisk og en psykososial
stresstest. I tillegg undersøkes det om elever i god fysisk form har en lavere stressrespons
under en psykososial stresstest.
Metode: Designet var en randomisert kontrollert studie. 41 elever ved to videregående skoler
gjennomførte en VO2maks-test etterfulgt av en manipulert, randomisert tilbakemelding, enten
positiv eller negativ, på resultatet av testen. Denne tilbakemeldingen var uavhengig av det
reelle resultatet. Etterpå ble det gjennomført en psykososial stresstest (Trier Social Stress Test
for Groups (TSST-G)). Hjertefrekvensen ble registrert som et mål på aktivering. Deltakerne
svarte på spørsmål om perfeksjonisme (The Eating Disorder Inventory-2 Perfectionism
subscale (EDI-P)), fysisk aktivitetsnivå (International Physical Activity Questionnaire Short
Form (IPAQ-SF)) og mestring, hjelpeløshet og håpløshet (Theoretically Originated Measure
of the Cognitive Activation Theory of Stress (TOMCATS)). Deltakerne ble også spurt om
mestringsforventning til testene. Mestringsforventning er her operasjonalisert som
forventning til egen prestasjon og forventning til egen mestring. Som et subjektivt mål på
stress fikk deltakerne spørsmål om spenning, nervøsitet og ønske om å forlate situasjonen
flere ganger gjennom testdagen.
Resultat: Deltakere med høy grad av perfeksjonisme ble ikke mer aktivert etter å ha mottatt
en negativ tilbakemelding på sitt maksimale oksygenopptak, sammenlignet med de som hadde
lav grad av perfeksjonisme. Det var ingen signifikant sammenheng mellom perfeksjonisme og
hjertefrekvens under den psykososiale stresstesten. Tilbakemeldingen deltakerne hadde fått på
sitt maksimale oksygenopptak hadde ikke noe å si for mestringsforventningen til den psykososiale stresstesten. De med høy skår på perfeksjonisme hadde imidlertid en høyere
mestringsforventning til den psykososiale stresstesten enn de med lav skår. Fysisk form hadde
en signifikant negativ sammenheng med hjertefrekvens på enkelte tidspunkt under den
psykososiale stresstesten. De som var i god fysisk form hadde også høyere skår på
perfeksjonisme, i tillegg til å ha høyere mestringsforventning til VO2maks-testen.
Konklusjon: Deltakere med høy skår på perfeksjonisme ble ikke mer aktivert eller stresset i
møte med ulike belastninger, operasjonalisert som negativ tilbakemelding på resultatene fra
en VO2maks-test og gjennomføring av en psykososial stresstest, sammenlignet med deltakere
med lav skår på perfeksjonisme. De med høy skår på perfeksjonisme hadde imidlertid en
høyere mestringsforventning til den psykososiale stresstesten. Dette samsvarer med tidligere
funn som viser at perfeksjonister forventer mer av seg selv og setter seg høyere mål enn
andre. Deltakere som var i god fysisk form hadde høyere skår på perfeksjonisme, samtidig
som de i god fysisk form hadde lavere stressrespons på enkelte tidspunkt under den
psykososiale stresstesten, noe som samsvarer med tidligere forskning. Det kan da tenkes at
fysisk form hadde mer å si for stressresponsen enn hva perfeksjonisme hadde, og at dette var
en av årsakene til at det ikke ble funnet sammenheng mellom perfeksjonisme og stress. I
fremtidige studier bør det være et mål å ha et større og mer heterogent utvalg for å se nærmere
på sammenhengen mellom perfeksjonisme, stress, mestring og fysisk form. | nb_NO |
dc.description.abstract | Background: Perfectionism and stress are both highly relevant themes, and it is claimed that
adolescents are under more stress, experience more demands, and strive for more
perfectionism than before. In this regard, it can be useful to investigate the relationship
between stress and perfectionism, and if this has any correlation with student’s coping and
physical fitness.
Objective: The main goal of this master thesis is to investigate the relationship between
perfectionism, stress, coping, and physical fitness among high school students. More
specifically it will be investigated whether students with a higher score on perfectionism will
show higher arousal (activation) when they are faced with different stressors than students
with a lower score on perfectionism. It will also be investigated whether these students have
higher coping expectancies (self-efficacy) to a physical and a psychosocial stress test.
Additionally, it will be examined whether students with a high level of physical fitness have a
lower stress response during a psychosocial stress test.
Method: The design was a randomized controlled trial (RCT). 41 students, recruited from
two different high schools, conducted a VO2max-test before receiving a manipulated,
randomized feedback, either positive or negative, on the result of the test. The feedback was
independent of the actual result. After this, the participants went through a psychosocial stress
test (Trier Social Stress Test for Groups (TSST-G)). Heart rate was registered as a measure of
activation. The participants answered questions about perfectionism (The Eating Disorder
Inventory-2 Perfectionism subscale (EDI-P)), level of physical activity (International Physical
Activity Questionnaire Short Form (IPAQ-SF)), and coping, helplessness, and hopelessness
(Theoretically Originated Measure of the Cognitive Activation Theory of Stress
(TOMCATS)). The participants also answered questions about their self-efficacy before the
tests. Self-efficacy is operationalized as expectancies to their own performance and coping
expectancies. As a subjective measurement of stress, the participants answered questions
about tension, nervousness and desire to leave the situation several times during the day.
Results: Participants with a high score on perfectionism did not become more activated
(increase in heart rate) after receiving a negative feedback on their VO2max, compared to
participants with lower scores on perfectionism. Perfectionism did not correlate significantly with heart rate during the psychosocial stress test. The feedback the participants received on
their VO2max did not predict their self-efficacy before the psychosocial stress test. However,
participants with a high score on perfectionism also had a higher score on self-efficacy before
the psychosocial stress test, compared to participants with a lower score on perfectionism.
Physical fitness had a significant negative correlation with heart rate at some points during the
psychosocial stress test. Participants with good physical fitness, scored higher on
perfectionism, and had higher expectations of their performance on the VO2max-test.
Conclusions: Participants with higher scores on perfectionism did not become more activated
or stressed when they were faced with different stressors, operationalized as negative
feedback on the results from a VO2max-test, and participation in a psychosocial stress test,
compared to participants with a lower score on perfectionism. They had, however, higher
scores on self-efficacy before the psychosocial stress test. These results correspond well with
previous findings, claiming that perfectionists expect more from themselves and set higher
goals than others. Participants with good physical fitness had a higher score on perfectionism.
At the same time participants with good physical fitness had lower stress responses at some
points during the psychosocial stress test compared to those with poorer physical fitness. This
leads to the assumption that physical fitness is of greater importance for the stress response
than perfectionism, and maybe that is one of the reasons for the lack of correlation between
perfectionism and stress. In future research the sample size should be larger and the sample
more heterogenic. This can contribute to a broader understanding of the relationship between
perfectionism, stress, coping, and physical fitness. | nb_NO |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.publisher | Høgskulen på Vestlandet/ Western Norway University of Applied Sciences | nb_NO |
dc.rights | Navngivelse 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no | * |
dc.subject | Perfeksjonisme | nb_NO |
dc.subject | Stress | nb_NO |
dc.subject | The Cognitive Activation Theory of Stress (CATS) | nb_NO |
dc.subject | Mestring | nb_NO |
dc.subject | Forventning | nb_NO |
dc.subject | Mestringsforventning | nb_NO |
dc.subject | Fysisk form | nb_NO |
dc.subject | Perfectionism | nb_NO |
dc.subject | Coping | nb_NO |
dc.subject | Expectancies | nb_NO |
dc.subject | Self-efficacy | nb_NO |
dc.subject | Physical fitness | nb_NO |
dc.title | Sammenhengen mellom perfeksjonisme, stress, mestring og fysisk form blant elever i videregående skole | nb_NO |
dc.title.alternative | The correlation between perfectionism, stress, coping and physical fitness among high school students | nb_NO |
dc.type | Master thesis | nb_NO |
dc.description.version | publishedVersion | nb_NO |
dc.rights.holder | Malin Fløtre Ytterdal | nb_NO |
dc.description.localcode | MA-FYSAK | nb_NO |