Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorIversen, Sarah Hoem
dc.contributor.advisorGoga, Nina
dc.contributor.authorIversen, Magnus
dc.date.accessioned2018-04-24T08:30:59Z
dc.date.available2018-04-24T08:30:59Z
dc.date.issued2017-09-15
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2495604
dc.descriptionMasteroppgave i barne- og ungdomslitteraturnb_NO
dc.description.abstractI denne masteroppgaven har jeg analysert kjennetegn og funksjon ved jenter som sekundærkarakter i de to samtidsrealistiske ungdomsromanene Natt på Frognerbadet (Henmo, 2012) og Hvem er du, Alaska? (Green, 2014). Teoriene jeg bruker i denne oppgaven skal bidra til å gi meg et analyseverktøy å møte materialet mitt med. Jeg har lagt stor vekt på narrativ teori og teori om litterær analyse, støttet på Rolf Gaaslands Fortellerens hemmeligheter – innføring i litterær analyse (1999). Svein Slettans bok, Ungdomslitteratur – ei innføring (red.) (2014) blir også brukt for å knytte kjennetegn og funksjon ved jentekarakterene opp mot teori om ungdomslitteraturen. Litterær analyse – ei innføring (red.) (2012) av P.T. Andersen, Gitte Mose og Thorstein Norheim blir også brukt for å beskrive teori om karakterer. Jeg finner blant annet at jentene som sekundærkarakterer i de valgte ungdomsromanene kan leses som sterke og bestemte jenter. Kjennetegnene deres står i kontrast til kjennetegnene ved guttekarakterene som protagonister. Guttene kan leses som usikre og sårbare. Jeg finner også at jentekarakterenes funksjon i bøkene, er å støtte opp om gutteprotagonistenes prosjekt i handlingen. Jentekarakterene har ingen egen agenda i disse bøkene.nb_NO
dc.description.abstractIn this master thesis I analyze the characteristics and functions in girls as secondary characters in two contemporary realistic adolescent novels called Natt på Frognerbadet (Henmo, 2012) and Hvem er du, Alaska? (Green, 2014). The theoretical framework of this master thesis is used to give me a tool in analyzing my material. Narrative theory and theory on literary analyzes play a big part in the thesis and I rely on Rolf Gaaslands Fortellerens hemmeligheter – innføring i litterær analyse (1999) as my source of information. Svein Slettans book, Ungdomslitteratur – ei innføring (red.) (2014) is used to tie the characteristics and functions of the girl character together with theory on adolescent literature. Litterær analyse – ei innføring (red.) (2012) by P.T. Andersen, Gitte Mose og Thorstein Norheim is also used to describe theory on characters. In my readings I find that girls as secondary characters in the selected adolescent novels can be read as strong and determined girls. Their characteristics can be seen in contrast to the boy characters as protagonists. The boys can be read as uncertain and vulnerable. I also find that the girl characters function in the books is to support the boy protagonists project in the action. The girl characters have no agenda of their own in these books.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherHøgskulen på Vestlandet/ Western Norway University of Applied Sciencesnb_NO
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectUngdomslitteraturnb_NO
dc.subjectKarakterernb_NO
dc.subjectJentekarakterernb_NO
dc.subjectGuttekarakterernb_NO
dc.subjectSekundærkarakterernb_NO
dc.subjectAdolescent novelsnb_NO
dc.subjectGirl charactersnb_NO
dc.subjectSecondary charactersnb_NO
dc.titleDe andre jentene i ungdomslitteraturennb_NO
dc.title.alternativeThe Other Girls in Adolescent Literaturenb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.description.versionpublishedVersionnb_NO
dc.rights.holderMagnus Iversennb_NO
dc.description.localcodeMA-BULnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal