dc.description.abstract | I mitt forskningsarbeid hadde jeg et ønske om å undersøke nærmere hvordan barnehagepersonalet responderte og eventuelt jobbet videre med de naturfaglige innspillene og samtalene som barn kommer med. Problemstillingen jeg da kom frem til for min oppgave var: «Hvordan responderer barnehagepersonalet på spontane naturfaglige innspill fra barna?».
Grunnlaget mitt for å skrive om akkurat dette temaet er først og fremst fordi min utdanning foregår innenfor profilen natur, helse og bevegelse. I tillegg er dette er et tema som jeg synes er veldig interessant og som jeg veldig gjerne ville lære mer om. Siden natur, miljø og teknologi er et eget fagområde i rammeplanen er også mitt tema for denne oppgaven aktuelt i det dagligdagse arbeidet i barnehagen.
Jeg har brukt kvalitativ metode med observasjon i oppgaven. Dette fordi jeg ville se med egne øyne hva som ble gjort i hverdagen i barnehagen, selv om observasjon ofte kan påvirke personene som blir observert. Observasjonsarbeidet mitt har foregått i en friluftsbarnehage, i en personalgruppe på tre stykker som hadde ansvaret for en barnegruppe i alderen fra 2-4 år.
Resultater fra observasjonene i barnehagen viser at personalet har forskjellige måter å arbeide på i tillegg til at faktorer som kultur, utdanning, erfaring og holdninger spiller inn. | nb_NO |