Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorStue, Sara Elisabet
dc.date.accessioned2018-02-20T14:19:22Z
dc.date.available2018-02-20T14:19:22Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2486056
dc.description.abstractFokuset i bacheloroppgaven min har vært rettet mot temaet: barns frilek i barnehagens uteområde og i naturen». Jeg fant det interessant å forske på hvordan barna tok i bruk de mulighetene til lek som finns i deres utemiljø både i barnehagen, og ute i naturen. Derfor ble problemstillingen min: Hvordan benytter barn muligheten til frilek ute i naturen, i forhold til i det fysiske uterommet i barnehagen? Målet med oppgaven var altså å finne ut om det er noen forskjell på barnas lek når de leker i barnehagen, i forhold til i naturen. For å finne svar på problemstillingen har jeg brukt en kvalitativ forskningsmetode, gjennom observasjoner og «guidet tur» av en gruppe barn. Jeg har brukt en og samme barnehage til datainnsamling, hvor jeg observerte barn i 3-5 års alder og fikk guidet tur av 4 førskolebarn. For å skaffe meg kunnskap om tema har jeg brukt relevant teori fra ulike bøker og forskningsartikler som var relevant for min problemstilling. Teorikapittelet er delt inn i fire hoveddeler. Etter å ha analysert funnene mine har jeg drøftet dem med relevant teori og egne refleksjoner og til slutt kommet frem til en konklusjon. Ut i fra mine observasjoner og «guidet tur» av barn har jeg funnet ut at barn benytter muligheten til frilek i det fysiske utemiljøet i barnehagen og naturen på deres egne premisser, og at hvert barns affordance er med på å påvirke hvordan de tar i bruk det fysiske utemiljøet.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.title«Alle vet hva jeg leker her, det er liksom mitt sted.» En studie om barns frilek i barnehagen og naturen.nb_NO
dc.typeBachelor thesisnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel