dc.contributor.author | Børsheim, Ingebjørg Træland | |
dc.date.accessioned | 2018-02-01T15:08:10Z | |
dc.date.available | 2018-02-01T15:08:10Z | |
dc.date.issued | 2009 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2481735 | |
dc.description | Masteroppgave i samfunnsarbeid | en_US |
dc.description.abstract | Forskning viser at mange unge ikke fullfører videregående opplæring. Avbrutt skolegang har konsekvenser for yrkesmuligheter og sosiale forhold. Hensikten med denne studien var å få kunnskap om de erfaringer funksjonshemmede elever gjør i videregående skole og som påvirker valget om å fullføre skolegangen. Studien er basert på kvalitativ metode. Det ble gjennomført fokusgruppe med fire unge funksjonshemmede som ikke hadde fullført videregående opplæring. I tillegg ble tre elever intervjuet. Disse tre var fortsatt elever i videregående opplæring. I studien har det vært et samarbeid med organisasjonen Unge funksjonshemmede. De fleste deltakerne i studien var medlemmer i denne organisasjonen. Deltakerne hadde ulike funksjonsnedsettelser, både synlige og usynlige. Et hovedfunn er at det kan være vanskelig for elever med usynlige funksjonsnedsettelser å få forståelse for sine behov for tilrettelegging i skolen. Synliggjøring av vanskene er en utfordring for elevene. Læreres holdning til elevenes vansker er ulike og individuelle og der er manglende beredskap i skolen. Dette får konsekvenser for elevenes mulighet for deltakelse. Et annet funn er at elever med synlige, fysiske funksjonsnedsettelser eller lese- og skrivevansker i større grad erfarte en tilrettelagt skolehverdag og de opplevde mulighet for deltakelse i skolen. I møte med disse elevene hadde skolen en beredskap. | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | Høgskolen i Bergen | en_US |
dc.subject.other | samfunnsarbeid | |
dc.subject.other | sosial deltakelse | |
dc.title | Unge funksjonshemmede. Utdanning - en utfordring. Om hvordan unge funksjonshemmede erfarer sine muligheter og begrensninger for å full føre videregående opplæring | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.subject.nsi | VDP::Medisinske Fag: 700::Helsefag: 800::Andre helsefag: 829 | en_US |
dc.subject.nsi | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Sosialt arbeid: 360 | en_US |