Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorSøvik, Lars Ivar
dc.date.accessioned2018-02-01T14:55:28Z
dc.date.available2018-02-01T14:55:28Z
dc.date.issued2017-02-15
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2481610
dc.descriptionMasteroppgave i undervisningsvitenskap deltiden_GB
dc.description.abstractKompetanse er et begrep som har fått økende plass i den videregående skolen de siste årene. Fokuset på dette begrepet sammen med utdanningspolitiske endringer har ført til diskusjoner rundt lærernes frihet til å ta didaktiske valg. Didaktiske valg har tradisjonelt vært knyttet til danningsbegrepet. Sammen med hovedrapporten «godt nok eller best mulig» som sier noe om hvordan lærere på elektrolinjer i videregående skole og bedrifter som får lærlinger fra disse, forholder seg til, og opplever utstyrssituasjonen i skolen, fant jeg det interessant å se nærmere på sammenhenger mellom danning og utstyr i undervisning. Denne undersøkelsens formål har vært å se nærmere på og forstå faglærere i elenergi på vg2 nivå sine didaktiske valg når de bruker utstyr, for slik kunne tolke fram lærernes tanker om elevenes danning. Problemstillingen som besvares er: «Hvilken danningsforståelse viser faglærerne i elenergi på vg2 elektro, når de begrunner hvilken betydning utstyr har for deres didaktiske valg?» Det empiriske grunnlaget for studien er hentet inn fra kvalitative intervjuer gjort enkeltvis med fem elektrolærere i faget elenergi på vg2 nivå med en videregående skole i Hordaland i 2016. Hovedrapporten «godt nok eller best mulig» (Rysseland m.fl, 2016) har sammen med Wolfgang Klafkis (2005) danningsdidaktiske perspektiv dannet den teoretiske forankringen lærernes begrunnelser har blitt tolket, drøftet og analysert. I undersøkelsen kommer det frem at lærernes fokus på elevens danning når de begrunner hvilken betydning utstyr har for deres didaktiske valg kan sees todelt. Den som kommer sterkest til syne er en metodisk danningsforståelse, en forståelse lærerne viser hovedsakelig når de begrunner de didaktiske valgene de tar. Den kategoriale danningssforståelse er den andre lærerne hovedsakelig viser meg, og kommer mest til syne når lærerne forteller meg om tanker og ønsker de har for å fremme elevenes danning. Denne undersøkelsen ser på hva en slik todelt danningsforståelse kan sees i sammenheng med.en_GB
dc.description.abstractCompetence is a term that has gained increasing space in the high school in recent years. The focus on this term along with education policy changes have led to discussions about teachers' freedom to make didactic choices. Didactic choice has traditionally been linked to the formation concept. Along with the main report «godt nok eller best mulig» which says something about how teachers in electrical lines in videregående school and businesses that receive trainees from these, relate to, and experiencing equipment situation in school, I found it interesting to see closer links between education and equipment in teaching. This study's purpose was to examine and understand the teachers in elenergi at vg2 level and their didactic choices when they use equipment, such could interpret teachers 'thoughts about the students' formation. The issue that is answered: «What education understanding shows teachers in elenergi vg2 elektro, when justifying the significance of equipment have their didactic choices?» The empirical basis for the study was collected from qualitative interviews conducted individually with five teachers in elenergi vg2 level with a videregående school in Bergen in the year 2016. The main report «godt nok eller best mulig» (Rysseland et al, 2016), together with Wolfgang Klafkis (2005) education didactic perspective formed the theoretical foundation teachers' justifications have been interpreted, discussed and analyzed The survey reveals that teachers focus on the student education when they justify the importance of equipment have their didactic choices can be twofold. Whoever comes strongly into view is a methodical formation understanding, an understanding teacher shows mainly when they justify the didactic choices they make. The categorical forming understanding is the other teachers mainly showing me, and comes most evident when teachers tell me about thoughts and wishes they have to promote students' education. This study looks at what such a twofold formation understanding can be seen in the context of.en_GB
dc.language.isonoben_GB
dc.publisherHøgskulen på Vestlandet/ Western Norway University of Applied Sciencesen_GB
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Norway*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0/no/*
dc.subject.otherdanningen_GB
dc.subject.otherdanningsforståelseen_GB
dc.subject.otherdidaktikken_GB
dc.titleElenergilærerens danningsforståelse i undervisning med utstyr. En kvalitativ undersøkelse av danningsforståelse på vg2 elenergien_GB
dc.typeMaster thesisen_GB


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Norway
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Norway