Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorØdegaard, Elin Eriksen
dc.date.accessioned2018-02-01T14:55:11Z
dc.date.available2018-02-01T14:55:11Z
dc.date.issued2007
dc.identifier.citationhttp://net.cvusonderjylland.dk/bin/?BINs_online_publikationer:B%F8rn_%26amp%3B_kultur%26nbsp%3B%96_i_samfund%3Fen_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2481573
dc.description.abstractBakgrunnen for denne artikkelen er en etnografisk studie på en småbarns avdeling i en norsk barnehage. her gies det beskrivelser og analyser av små barns meningsskaping med julenisser, hvordan noen barn og voksne sammen, på varierende formmessige måter tok tema julenisser i bruk i lek og samtaler. Forestillinger og kunnskap om julenisser ble skapt . Julenissen var en av flere voksne menn som ble aktualisert for og med barn i denne barnehagen. Noen av barna viste gjennom denne studien at de både kan være redde og spenningssøkende parallelt. Det finnes også en samtidighet i selve konstruksjonen av barnehagens innhold. Barns initiativer i samtaler og lek foregår alltid i relasjon til noe og noen. Enkelte voksne viste at det å skape forventninger og spenning er en del av deres didaktiske repertoar. I spenning ligger der kraft, engasjement, intensitet og følelser som barn ikke nødvendigvis må beskyttes mot, men som kan berike deres liv.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherNordisk Ministerråd. BIN-Norden (Børnekulturforskere i Norden)en_US
dc.relation.ispartofseriesBørn & kultur i samfund?en_US
dc.subject.othersmå barnen_US
dc.subject.otherfrykt fryd spenningen_US
dc.subject.otherjulenissenen_US
dc.subject.otherbarnehageen_US
dc.titleMellom frykt og fryd. Spenning i meningsskaping i fortellinger om julenissen.en_US
dc.typeReporten_US
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel