dc.contributor.author | Nævdal, Folkvard | |
dc.date.accessioned | 2018-02-01T14:55:08Z | |
dc.date.available | 2018-02-01T14:55:08Z | |
dc.date.issued | 2002 | |
dc.identifier.citation | http://www.idunn.no/servlets/dispatcher?marketplaceId=2000&languageId=1&siteNodeId=1226875 | en |
dc.identifier.issn | 0048-0509 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2481568 | |
dc.description.abstract | Normaliseringsprosessen betinger et fornyet fokus på det hørselshemmede barnet sin totale livssituasjon. I et helhetlig oppvekstperspektiv må en også vurdere i hvilken grad nedsatt hørsel kan øke risikoen for en negativ utvikling og hvordan dette eventuelt kan forebygges (Easterbrooks, 1999). I Finland regner en med at det blir født 2,1 per 1000 med hørselstap større enn 25 dB og i Sverige 2,3 per 1000 (Vartiainen, Kemppinen, Karjalainen, 1997). Ingen guttedominans ble påvist. | en |
dc.language.iso | nob | en |
dc.publisher | Universitetsforlaget | en |
dc.relation.ispartofseries | Nordisk tidsskrift for spesialpedagogikk 2003 no 4 | en |
dc.subject.other | hørselshemning | en |
dc.subject.other | ungdom | en |
dc.subject.other | læring | en |
dc.title | Konsekvenser av nedsatt hørsel med hensyn til skolerelatert kompetanse, tilpasningsindikasjoner og risikoatferd hos ungdom i ordinære skoler | en |
dc.type | Journal article | en |
dc.subject.nsi | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Allmennpedagogikk: 281 | en |