Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorHelle, Carina Mæland
dc.date.accessioned2018-02-01T14:54:54Z
dc.date.available2018-02-01T14:54:54Z
dc.date.issued2017-05-15
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2481532
dc.descriptionMasteroppgave i undervisningspedagogikken_GB
dc.description.abstractThis study examines Norwegian EFL teachers’ beliefs and knowledge about L2 motivation and their reported motivational practice. With the help of 4 interviews, some EFL teachers’ beliefs and knowledge about L2 motivation were explored. By distributing a questionnaire to 41 EFL teachers’ from different locations in Norway, the research project aimed to reveal which motivational strategies were most frequently employed by the participating teachers. The motivational strategies examined were based on Dörnyei’s framework for motivational strategies (2001). The study did not include an investigation of the EFL teachers’ actual practice, meaning that it represents the teachers’ stated use of motivational strategies. Findings of this study showed that the teachers traced their knowledge of how to motivate back to experience and teacher education. It also revealed that this group acknowledged the importance of motivation and its contribution to language learning. Among motivational strategies that were most frequently applied according to the teachers were appropriate teacher behaviours, a pleasant and supportive classroom atmosphere and making the teaching materials relevant for the learners. The study notes that since the teachers’ actual motivational practices were not studied, it is possible that that the teachers’ stated use of motivational practices reflect their beliefs more than their practice. Furthermore, findings suggested that contextual constraints such as large classes could inhibit the teachers’ in transferring their beliefs and knowledge to classroom practice.en_GB
dc.description.abstractDette forskningsprosjektet undersøkte norske engelsklæreres tanker og kunnskap om motivasjon for språklæring og deres motivasjonspraksis. Ved å bruk av intervju har 4 engelsklæreres tanker og kunnskaper om motivasjon til språklæring blitt undersøkt. I tillegg ble det sendt ut et spørreskjema til 41 engelsklærere ved ulike grunnskoler i Norge. Hensikten med spørreundersøkelsen var å finne ut hvilke strategier lærerne mente de brukte for å motivere sine elever til språklæring. Spørreskjemaet var basert på et rammeverk for motivasjonsstrategier utviklet av Dörnyei (2001). Lærernes faktiske motivasjonspraksis ble ikke undersøkt i denne studien, kun deres meddelte bruk av motivasjonsstrategiene. Funnene i denne studien viser at lærerne krediterer sin kunnskap om hvordan man motiverer elever til erfaring og utdanning. Videre viser funnene at lærerne mener motivasjon er viktig for språklæring. De metodene som så ut til å bli mest brukt i følge lærerne i denne studien var strategier som omhandlet lærerens egen oppførsel i klasserommet, skapelse av et trygt og godt klassemiljø og å gjøre lærematerialet relevant for elevene. Denne studien påpeker også muligheten for at lærernes meddelte bruk av motivasjonsstrategier reflekterer deres tanker og meninger i større grad enn faktisk praksis. I tillegg kan det virke som at kontekstuelle faktorer som for eksempel store klasser kunne hindre lærernes i realisere sine tanker og kunnskaper i sin praksis.en_GB
dc.language.isoengen_GB
dc.publisherHøgskulen på Vestlandeten_GB
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Norway*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0/no/*
dc.subject.othercognitionen_GB
dc.subject.othermotivationen_GB
dc.subject.othermotivational practiceen_GB
dc.subject.othermotivasjonspraksisen_GB
dc.subject.otherkognisjonen_GB
dc.subject.otherspråklæringen_GB
dc.titleLanguage Teacher Cognition and L2 Motivation: A study investigating the cognitions and motivational practice of some Norwegian EFL teachersen_GB
dc.title.alternativeSpråklæreres kognisjoner og motivasjon for språklæring: En undersøkelse om et utvalg norske engelsklæreres kognisjoner og motivasjonspraksisen_GB
dc.typeMaster thesisen_GB


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Norway
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Norway