Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorMartinsen, Esben H.
dc.date.accessioned2018-02-01T14:41:00Z
dc.date.available2018-02-01T14:41:00Z
dc.date.issued2016-05-18
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2481408
dc.descriptionMasteroppgave i fysisk aktivitet og kosthold i et skolemiljøen_GB
dc.description.abstractDen foreliggende masteroppgaven er et fordypningsarbeid som omhandler noen sider ved toppidrettsfaget svømming i den videregående skolen. Her blir toppidrettsfaget sett hovedsakelig fra et elevperspektiv. I tidligere forskning er det antatt at det kreves en sterk indre motivasjon for å utvikle prestasjoner og ferdigheter i idretten generelt. Denne masteroppgaven er knyttet til idretten svømming ved 12 videregående skoler i Norge. Hele oppgavens rammeverk forankres i Goodlad (1979) sin læreplanteori. Det er læreplanen i toppidrettsfaget som danner grunnlag for problemområdet, som er å belyse hvordan det formelle formålet med toppidrettsfaget kommer til uttrykk i toppidrettsfaget svømming. Dette vil si den erfarte læreplanen (Goodlad, 1979). Like sentralt er det å få frem hva elevene uttrykker om deres læringsmiljø, motivasjon og prestasjonsutvikling i toppidrettsfaget svømming. Det teoretiske fundamentet som ligger til grunn for å belyse ulike typer motiver og læringsmiljøer er selvbestemmelsesteorien av Deci og Ryan (1985). Teorien brukes også til å diskutere ulike funn. Det er tidligere blitt hevdet at læringsmiljøet (Nicholls, 1984), ulike typer motivasjon (Deci & Ryan, 1985) og idrettspsykologiske ferdigheter (Sheard & Golby, 2006) kan være avgjørende for prestasjonsutvikling hos idrettsutøvere. Ulike motiver og læringsmiljøer ble undersøkt nærmere hos et utvalg med toppidrettselever i svømming. Forskningsmetodene som ble brukt i datainnsamlingen er kvantitativt spørreskjema (N = 72), kvalitativt intervju (N = 4), samt analyse av den formelle læreplanen. Dette er kjent som et forskningskombinert design (Curry & Nunez-Smith, 2014). Resultatene viser at de toppidrettselevene som erfarer svømmeundervisningen i tråd med formålet til toppidrettsfaget i læreplanen, også erfarer et mestringsorientert læringsmiljø. Det psykologiske behovet tilhørighet viser seg som en viktig faktor for å fremme et mestringsorientert læringsmiljø, og i tillegg hemme et resultatorientert fokus i toppidrettsfaget svømming. I denne masteroppgaven viste dette seg gunstig for toppidrettselevenes indre motivasjon, samt ferdighets- og prestasjonsutvikling. Selv om begrepet «motivasjon» ikke kommer direkte til uttrykk i den formelle læreplanen i toppidrett, nevnes utfordring, spenning, glede, mestring og selvtillit. Alle disse begrepene har i tidligere litteratur vist seg å være sterkt knyttet til motivasjon, og særlig av indre motivasjon. Toppidrettselevene i denne masteroppgavens utvalg ser stort sett ut til å erfare toppidrettsfaget svømming i tråd med formålet i den formelle læreplanen. Selv om toppidrettselevene uttrykker at læringsmiljøet 5 deres kan bære preg av et konkurransefokus, så ser det ut til at mestringsorienterte læringsmiljøer er mest utbredt. Begrepet «prestasjonsutvikling» får stor plass i den formelle læreplanen, og dette er et tydelig mål med faget. Det er bred enighet i masteroppgavens utvalg om at toppidrettsfaget svømming bidrar til elevenes indre motivasjon, og prestasjonsutvikling i svømming.en_GB
dc.description.abstractThis master thesis is an extensive work that discusses some aspects of elite sport swimming as a subject in high schools. The focus is on the school subject as viewed from a perspective of the students. In previous research, it is assumed that a strong intrinsic motivation is required in order to develop performance in sports in general. This thesis is based upon data from 12 high schools in Norway. The framework is anchored in Goodlad’s (1979) theory of curricula. The subject curriculum for elite sport disciplines lay the foundation for the research question: how is the formal purpose of the elite sports curriculum expressed in the elite sport swimming subject? This is referred to as the experienced curriculum (Goodlad, 1979). It is also essential to investigate what the students say about their learning environment and motivation, and about the development of performance in this elite sport discipline, swimming. The theoretical foundation highlights the various types of motivations and learning environments. Self-Determination Theory, developed by Deci and Ryan (1985), is used to discuss the findings. Previous research has claimed that the learning environment (Nicholls, 1984), different types of motivation (Deci & Ryan, 1985) and psychological skills (Sheard & Golby, 2006) can be critical to the development of athletes’ performance in sports. Various kinds of motivation and learning environments were studied more closely in relation to a sample of students who were taking elite sport swimming as a school subject. The methods used to collect the data were a quantitative questionnaire (N = 72), qualitative interviews (N = 4), and an analysis of the subject curriculum. This is known as a mixed methods design (Curry & Nunez-Smith, 2014). The results show that the elite student athletes who consider their lessons to be in accordance with the purpose in the curriculum, also experience a mastery-oriented learning environment. The psychological need for relatedness emerges as an influential factor in promoting a mastery-oriented learning environment, in addition to a results-oriented focus in the swimming lessons. It is suggested that this is beneficial for the students’ intrinsic motivation, and performance development in the school subject of elite sport swimming. Although the term «motivation» is not explicitly referred to in the subject curriculum for elite sport, the curriculum includes terms such as challenges, excitement, enjoyment, mastery and development of confidence. All of these terms are strongly related to motivation, particularly inner motivation. The students’ experiences in relation to the school subject of elite sports swimming seem to be in accordance with the purpose of the subject curriculum for elite 7 sports. Although the students state that their learning environment is characterized by a results-oriented learning environment, it appears that the mastery-oriented learning environment is the most common. The aim of performance development is referred to frequently in the subject curriculum, and this is a clear measurement applied to the school subject. It is widely accepted in the sample that the school subject of elite sport swimming contributes to the students' intrinsic motivation and the development of their performance in swimming.en_GB
dc.language.isonoben_GB
dc.publisherHøgskolen i Bergen/Bergen University Collegeen_GB
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Norway*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0/no/*
dc.subject.othertoppidrettsfagen_GB
dc.subject.othertoppidrettseleveren_GB
dc.subject.othervideregående skoleen_GB
dc.subject.othersvømmingen_GB
dc.subject.othermotivasjonen_GB
dc.subject.otherprestasjonsutvikling,en_GB
dc.subject.otherlæreplanen_GB
dc.subject.otherlæringsmiljøen_GB
dc.subject.otherselvbestemmelseen_GB
dc.subject.otheridrettspsykologien_GB
dc.subject.otherschool subject of elite sport swimmingen_GB
dc.subject.otherstudents in the school subject of elite sport swimmingen_GB
dc.subject.otherhigh schoolen_GB
dc.subject.otherswimmingen_GB
dc.subject.othermotivationen_GB
dc.subject.otherdevelopment of performanceen_GB
dc.subject.othercurriculumen_GB
dc.subject.otherlearning environmenten_GB
dc.subject.otherself-determination theoryen_GB
dc.subject.othersport psychologyen_GB
dc.titleMotivasjon og Prestasjonsutvikling hos elever i Toppidrettsfaget Svømmingen_GB
dc.title.alternativeMotivation and Development of Performance among students taking Elite Sport Swimming as a School Subjecten_GB
dc.typeMaster thesisen_GB


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Norway
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Norway