Browsing Institutt for samfunnsvitskap by Subject "VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280"
Now showing items 1-12 of 12
-
Den første tiden i yrket
(Nordisk pedagogikk 2005 no 1, Journal article, 2005)Overgangen fra lærerutdanning til læreryrket er mangfoldig og ikke uten problemer. De som best vet «hvor skoen trykker», er de nyutdannede selv. I denne artikkelen drøfter vi i hvor stor grad de nyutdannede opplever at de ... -
Diabetes kan forebygges!
(Høgskolen i Bergen. Skriftserien Rapport, Report, 2008) -
Dynamic Conent Manager : en grafbasert læringsmodell utprøvd i matematikkundervisningen
(Chapter, 2009)Sammendrag En ny modell for e-læring, DCM-modellen, presenteres i denne artikkel-en. Det vises hvordan denne modellen kan anvendes i videreutdanning i matematikk. DCM-modellen er en e-læringsmodell som er en videreut-vikling ... -
Elever som opplever motgang. Skolens mulighet til å fremme positiv utvikling
(Bedre skole Nr.3 2005, Journal article, 2005)Skolen kan for mange elever være en særlig viktig støtte når hjemmet fungerer dårlig. En for stor grad av frihet, slik prinsippene om ”ansvar for egen læring” kan bidra til, ser imidlertid ikke ut til å være i samsvar med ... -
Førskolelærerrollen. Blir førskolelærernes yrkesrolle usynliggjort gjennom måten det daglige arbeidet i barnehagen blir organisert?
(Barnehagefolk, Journal article, 2000) -
Kontinuitet eller brot? Geografi i grunnskulen etter ‘fagfornyinga’ 2020
(Peer reviewed; Journal article, 2021)I den nye læreplanen ‘fagfornyinga’ frå 2020 er geografi ikkje lengre synleg som eige fag eller eige hovudområde i fag, men kompetansemål ein kan knyte til geografi, inngår i ein temabasert læreplan. Denne artikkelen ser ... -
Mellom frykt og fryd. Spenning i meningsskaping i fortellinger om julenissen.
(Børn & kultur i samfund?, Report, 2007)Bakgrunnen for denne artikkelen er en etnografisk studie på en småbarns avdeling i en norsk barnehage. her gies det beskrivelser og analyser av små barns meningsskaping med julenisser, hvordan noen barn og voksne sammen, ... -
Nature kindergartens: a space for children’s participation
(Peer reviewed; Journal article, 2021)Children’s right to participate has become internationally recognised and the early years are a pivotal phase for realising children’s rights. Knowledge of how young children can enact their right to participation in ... -
Situasjonsbestemt ledelse - en utfordring for pedagogisk leder.
(Barnehagefolk, Journal article, 2005)Situasjonsbestemt ledelse er en strategi som peker på pedagogisk leders mulighet til å lede sitt arbeidslag på en systematisk og målrettet måte. Den oppmuntrer til, og legger til rette for, læring og utvikling for individuell ... -
Tusen erfaringer søker fortellinger : gleder og utfordringer med fortellinger i barnehagens pedagogiske arbeid
(Høgskolen i Bergen Skriftserieen Rapport 2002 nr.2, Book, 2001-01)Gjennom å skrive denne rapporten har vi opplevd gleden og strevet med et langsiktig arbeid. Det som tidligere var løse tråder og usikre erfaringer i prosjektet om fortelling har nå fått en fastere form som resultat av en ... -
Verktøy for praktiske mataktiviteter ute i naturen
(Høgskolen i Bergen. Skriftserien. Rapport, Report, 2008) -
Vurdering av rusprogrammer i skolen
(Forebyggende innsatser i skolen. Rapport, Chapter, 2006)Rapporten har til hensikt å gi skoleeiere, skoleledere og lærere et godt grunnlag for å drive forebyggende arbeid i skolehverdagen. Mye av den proaktive og reaktive pedagogiske praksisen i norsk skole bygger på subjektive ...