Blar i Fakultet for økonomi og samfunnsvitskap / Faculty of Business Administration and Social Sciences på dokumenttype "Chapter"
Viser treff 1-20 av 59
-
A Conceptual Framework of Festival Visitors’ Behavioral Intentions.
(Chapter; Peer reviewed, 2017)The purpose of this article is to develop a conceptual framework to determine the factors influencing visitors’ behavioral intention to attend festivals and events. The theoretical framework focuses on the relationship ... -
Attitude towards mathematics among economics and business students in Norway. Is there any gender difference?
(Chapter, 2019)The purpose of this study is to find out if there is any gender difference in attitudes to mathematics among students at the Faculty of Economics and Management, NTNU. More than 200 students from the three departments: (1) ... -
Autocatalysis in Rural Entrepreneurship: The Case of PEAK Sunnfjord
(Chapter; Peer reviewed, 2022)This paper employs ecological principles and entrepreneurial ecosystem theory to analyse, describe and conceptualise the dynamics of a rural start-up ecosystem in Western Norway. We present the idea of a set of autocatalytic ... -
Banknæringen i endring: Kan innføring av EU-direktivet PSD2 redusere banker til en ren betalingsinfrastruktur?
(Chapter, 2020)I studien ser vi på hvordan EU-direktivet The Payment Services Directive (PSD2), som ble implementert i 2019, kan påvirke bankenes konkurransesituasjon, drift og strategier. Direktivet betyr at tredjepartsaktører (FinTechs, ... -
Bridging the “Selves”: Exploring Gambling Motivations Using SelfCongruence Theory
(Chapter; Peer reviewed, 2022)The theory of self-congruence or how our self-concept matches with reality has been shown to affect customer satisfaction (Hosany and Martin 2012) as well as the compulsiveness in buying a product and the manner of consumption ... -
Can Digital Footprints Save the Physical Lecture?
(Chapter; Peer reviewed, 2019)We argue that better use of “digital footprints” (data generated from students’ learning activities) could be used to improve the traditional lecture. We point out some potentially important data sources, and briefly discuss ... -
Can you tell from my grades that I am a blogger?
(Chapter, 2020)From 2009 to 2013 writing blog posts, and commenting on each other’s blog posts, was a mandatory course requirement for the students of the subject ØMF101 Administrative Informasjonssystemer (Management Information Systems) ... -
Changes and Continuities in the Development of Rural Teacher Education in the Fjords of Western Norway
(Chapter; Peer reviewed, 2022)In this chapter, we apply historical institutionalism to study the development of teacher education in Sogndal, a Norwegian rural village, from the early 1960s to the present. The rationale for establishing teacher training ... -
Den immaterielle sida av nettverkssamarbeid
(Chapter; Peer reviewed, 2017)Føremålet med denne artikkelen er å finne verdien av bedrifters nettverksdeltaking ut over det reint opplagde og materielle, som er å tene meir pengar. Vi har kartlagt grunnar til å vere med i nettverk, og drøftar kva ... -
Design loads for marine facilities
(Chapter; Peer reviewed, 2021)For design of marine facilities, a design basis is needed. This design basis will include selection of safety level and codes to be used during the design process. The design basis will include all aspects necessary to ... -
Die Inszenierung von Archivmaterial in musealisierten Dichterwohnungen
(Chapter; Peer reviewed, 2019) -
Digitale mapper og konsekvenser for læringsmiljø i høgere utdanning
(Chapter, 2009)Med utgangspunkt i et sosiokulturelt perspektiv har vi sett på bruken av digitale mapper i høgere utdanning i Norge. Hvordan påvirker digitalisering av mapper studenters læringsmiljø? Hvordan påvirker bruk av digitale ... -
Dilettanter og vitenskapsmenn
(Chapter; Peer reviewed, 2011) -
Does It Really Matter? Assessing the Performance Effects of Changes in Leadership and Management Structures in Nordic Higher Education
(Chapter; Peer reviewed, 2019)Universities are public organisations, which operate in a highly institutionalised environment. They are heavily dependent on public resources. As such, universities are susceptible to shifts in governance arrangements but ... -
Dynamic Conent Manager : en grafbasert læringsmodell utprøvd i matematikkundervisningen
(Chapter, 2009)Sammendrag En ny modell for e-læring, DCM-modellen, presenteres i denne artikkel-en. Det vises hvordan denne modellen kan anvendes i videreutdanning i matematikk. DCM-modellen er en e-læringsmodell som er en videreut-vikling ... -
Eldsjeler i Framtidsfylket. Kven er dei og korleis få fleire av dei til Sogn og Fjordane?
(Chapter, 2017)Datamaterialet er henta frå ei undersøking av 524 personar registrert på ei nettside administrert av organisasjonen Framtidsfylket i Sogn og Fjordane. Analysane viste at personar med høg eldsjelfaktor har større entreprenørlyst ... -
Entreprenørskapslyst blant unge i rurale område. Regionale skilnader og endring over tid
(Chapter, 2016)Datamaterialet i denne undersøkinga er henta inn gjennom spørjeundersøkingar blant avgangselevar i to vidaregåande skular i Sogn, Høyanger og Årdal, og to på Sunnmøre, Herøy og Ulstein. Vi stilte dei same spørsmåla til to ... -
Equality of Opportunity and Inheritance Taxation
(Chapter; Peer reviewed, 2023)In this chapter, the relationship between inheritance and equality of opportunity is examined within the context of the increasing socioeconomic inequality in recent years. While equality of opportunity is often cited as ... -
Er karbonlagring i skog i Tanzania et kostnadseffektivt tiltak mot klimaendring? En modellstudie
(Chapter; Peer reviewed, 2019)REDD+ er et sett med tiltak for å redusere utslipp fra avskoging og skogforringelse. Et slikt tiltak kan være et system for betaling for miljøtjenester der lokalsamfunn i utviklingsland reduserer utslippene fra nærliggende ...