Blar i Institutt for språk, litteratur, matematikk og tolking på emneord "norskfaget"
Viser treff 1-11 av 11
-
Begynnaropplæring i norsk for fagleg sterke elevar
(Journal article; Peer reviewed, 2017)Denne artikkelen byggjer på ein observasjons- og intervjustudie av didaktisk arbeid med ei elevgruppe som har fått heller lite merksemd i forskingslitteraturen: fagleg sterke elevar ibegynnaropplæringa i norsk. Ti ... -
Et skritt mot økoborgerskap? En økokritisk lesning av Frida Nilssons Linnormenes land (2021)
(Master thesis, 2023)Denne masterstudien undersøker hvordan forholdet mellom mennesker og dyr blir fremstilt i Frida Nilssons skjønnlitterære barnebok Linnormenes land (2021), og hvordan fremstillingen kan bidra til danning til økoborgerskap. ... -
«Forstår du hva jeg føler?» En studie av hvordan empati tematiseres i Sangen om en brukket nese
(Master thesis, 2023)Målet for denne masterstudien er å belyse litteraturens potensiale til å bidra til empatisk utvikling. I dette masterprosjektet undersøker jeg Arne Svingens roman Sangen om en brukket nese (2012). Romanen handler om Bart, ... -
Hvem er Leona? En karakterstudie av transpersoner i norsk barnelitteratur
(Master thesis, 2023)Denne oppgaven undersøker hvordan karakterer med transidentitet fremstilles i nyere norsk barnelitteratur. Kjønnsidentitet er en tematikk som blir stadig mer aktuell, og som har blitt viet et stort fokus i samfunnsdebatten. ... -
Hvordan leser elever skjønnlitteratur kritisk? En kvalitativ studie som undersøker hvordan et utvalg elever leser boken Hva skjedde egentlig med deg? kritisk
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven undersøker hvordan fire elever på 7. trinn leser kritisk. Forskningsmaterialet for studien er den multimodale tegneserieromanen Hva skjedde egentlig med deg? av Jenny Jordahl (2020). Utgangspunktet ... -
«Jeg ville ha jobbet med/prøvd å finne ut hvorfor det for mange av disse elevene er så vanskelig å produsere f.eks en tekst.» (Camilla): Ein casestudie av utviklingsarbeid for elevar med stort læringspotensial i begynnaropplæringa i norsk
(Master thesis, 2023)Tema for denne masteroppgåva er elevar med stort læringspotensial i begynnaropplæringa i norsk. Elevar med stort læringspotensial er ei gruppe elevar som lenge har blitt nedprioritert og gløymt i norsk utdanningspolitikk. ... -
Lærebøkers fremstilling av fortellinger og saktekster: En studie av hvordan lærebøker i norskfaget legger opp til at elever på 5. trinn skal lære å skrive fortellinger og saktekster
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven belyser gjennom en kvalitativ tekstanalyse hvordan to lærebøker i norskfaget legger opp til at elever på 5. trinn skal lære å skrive sjangrene fortelling og saktekst. Lærebøkene som har vært grunnlaget ... -
Normeringsavvik i ulike skrivesituasjonar: Ei gransking av normeringsavvik hjå eit utval ungdomar i eit fokusert språksamfunn
(Master thesis, 2023)I denne masteroppgåva undersøkjer eg avvik frå nynorsknorma hjå eit utval elevar i det fokuserte språksamfunnet Voss herad. Eg har studert tekstar som er skrivne i tre ulike skrivesituasjonar med ulik grad av formalitet ... -
“De sterke elevene blir usynlige for de voksne”: En kvalitativ studie av et utvalg læreres tilrettelegging i norsk for elever med stort læringspotensial på første trinn
(Master thesis, 2023)Intervjuer med seks lærere som har erfaring med elever med stort læringspotensial på første trinn opplever at elevene er over jevnaldrende på det faglige. Et av områdene lærerne spesielt trekker frem er deres evner innenfor ... -
Vilkår for fleirspråklegheit i norskfaget – Ein analyse av læreplanar og lærebøker med fokus på fleirspråklege kompetansemål
(Peer reviewed; Journal article, 2021)Artikkelen fokuserer på korleis fleirspråklegheit trer fram i læreplan- og lærebokdiskursar knytt til norskfaget. Korleis tematiserer lærebøkene fleirspråklegheit ut frå dei føringane læreplanen gir forfattarane, og er ... -
Økokrim i barnelitteraturen: En økokritisk analyse av barnekrimboken Dei svarte svanene og en drøfting av dens litteraturdidaktiske potensial på barnetrinnet
(Master thesis, 2023)Et overordnet mål for denne masterstudien har vært å belyse hvordan skjønnlitteraturen fremstiller natur og forholdet mellom mennesker og natur, samt å sammenfatte barnekrimbokens danningspotensial i relasjon til bærekraftig ...