Blar i Institutt for språk, litteratur, matematikk og tolking på emneord "barnelitteratur"
Viser treff 1-5 av 5
-
“Det finnes en bok for alle, men én bok er ikke for alle” En kvalitativ undersøkelse av klasseromsbibliotek, utvalg og bruk av barnelitteraturen.
(Master thesis, 2017-05-15)Denne oppgaven tar for seg klasseromsbibliotek ved utvalgte norske klasserom. Klassetrinnene som er representert i studiet er: en 1.klasse, to 2.klasser, fire 3.klasser, en kombinert 4. og 5.klasse, og en 5.klasse. Den ... -
Hva er en god barnebok? En studie av superfinalistene fra Bokslukerprisen 2015/2016 og sjettetrinnselevers kriterier for en god barnebok
(Master thesis, 2017-05-15)Det finnes mange litterære priser som årlig kårer beste barne- og ungdomsbok. Juryene som kårer vinnerne består som oftest av voksne som vurderer litteratur skrevet for barn. I de senere årene har det kommet til flere ... -
Hvem er Leona? En karakterstudie av transpersoner i norsk barnelitteratur
(Master thesis, 2023)Denne oppgaven undersøker hvordan karakterer med transidentitet fremstilles i nyere norsk barnelitteratur. Kjønnsidentitet er en tematikk som blir stadig mer aktuell, og som har blitt viet et stort fokus i samfunnsdebatten. ... -
Økokrim i barnelitteraturen: En økokritisk analyse av barnekrimboken Dei svarte svanene og en drøfting av dens litteraturdidaktiske potensial på barnetrinnet
(Master thesis, 2023)Et overordnet mål for denne masterstudien har vært å belyse hvordan skjønnlitteraturen fremstiller natur og forholdet mellom mennesker og natur, samt å sammenfatte barnekrimbokens danningspotensial i relasjon til bærekraftig ... -
Økokritiske litteratursamtaler – en arena for økt bevissthet om økologisk samspill?
(Peer reviewed; Journal article, 2019)Høsten 2020 innføres nye læreplaner (LK20) i norsk skole. Noe av det nye i disse læreplanene er innføringen av tverrfaglige temaer og kjerneelementer i alle fag. I denne artikkelen retter jeg oppmerksomheten mot det ...