Browsing Institutt for språk, litteratur, matematikk og tolking by Title
Now showing items 53-72 of 385
-
Critical Mathematics Education and Post-Normal Science: A literature overview
(Peer reviewed; Journal article, 2017)This paper presents findings from a literature overview where the focus is to identify and critically reflect on concepts and perspectives highlighted as important in the literature of two fields, critical mathematics ... -
A Critical Mathematics Education for Climate Change
(Chapter; Peer reviewed, 2021)Climate change is an urgent global challenge. Responding to climate change requires significant critical mathematical understanding on the part of all citizens. In this chapter, we consider what a critical mathematics ... -
Critical vocabulary in the analysis of an eLogg case
(Others, 2009-08-21)In the following I will give a brief introduction to eLogg, which was a personal publishing environment used in schools. I will present a model of what I call "communication patterns" and show how these influence on how ... -
Cultural meetings? Curricula, Digital Apps and Mathematics Education
(Peer reviewed; Journal article, 2020)In this paper, we explore whether two digital apps used by young children in a Norwegian kindergarten fulfil the requirements set out in the Norwegian curriculum for early childhood. The Norwegian kindergarten culture is ... -
Danningsbegrepet i barnehagens årsplaner - en diskursanalytisk tilnærming
(Peer reviewed; Journal article, 2015) -
Danningspotensiale i barnebøker om seksualitet: En litterær analyse av barns seksualitet og sosialt kjønn i Tjuven (2008) av Rune Belsvik og Sesam, sesam (2017) av Gro Dahle
(Master thesis, 2021)Denne oppgaven tar mål av seg å undersøke på hvilke måter barnelitteratur som fremstiller barns seksualitet har potensiale til å iverksette danning, i tillegg til å undersøke på hvilke måter barns seksualitet og sosialt ... -
De andre jentene i ungdomslitteraturen
(Master thesis, 2017-09-15)I denne masteroppgaven har jeg analysert kjennetegn og funksjon ved jenter som sekundærkarakter i de to samtidsrealistiske ungdomsromanene Natt på Frognerbadet (Henmo, 2012) og Hvem er du, Alaska? (Green, 2014). Teoriene ... -
Demokratisk opplæring i møte med en barnebok - En studie av elevers refleksjoner og litterære kompetanse i møte med barneboka Blåse
(Master thesis, 2020)This master thesis examines how literature can contribute to the formation and education of world citizens. Based on Blåse (Øvreås & Torseter, 2018) a children’s book, a group of students have reflected upon the plot of ... -
Den impliserte forfatteren og intensjonsaliteten
(Skrifterien, nr. 3/2007 - artikkel 2., Journal article, 2007-05-10) -
«Det faktum at slike ting faktisk skjer, får meg til å undre, er verden ond og kald?» En studie av elevers refleksjoner omkring barn i vanskelige situasjoner slik de kommer frem i en litteratursamtale og leselogg om Lydighetsprøven: en tenkt fortelling om et barn.
(Master thesis, 2021)Problemstillingen som ligger til grunn for denne studien er: Hvilke refleksjoner omkring barn i utsatte situasjoner gjør elever på 9.trinn seg etter møtet med Lydighetsprøven, og hvordan kommer disse frem gjennom en leselogg ... -
“Det finnes en bok for alle, men én bok er ikke for alle” En kvalitativ undersøkelse av klasseromsbibliotek, utvalg og bruk av barnelitteraturen.
(Master thesis, 2017-05-15)Denne oppgaven tar for seg klasseromsbibliotek ved utvalgte norske klasserom. Klassetrinnene som er representert i studiet er: en 1.klasse, to 2.klasser, fire 3.klasser, en kombinert 4. og 5.klasse, og en 5.klasse. Den ... -
Det språksensitive matematikklasserommet? -En kvalitativ studie.
(Master thesis, 2020)Formålet med denne studien har vært å undersøke hvordan elever formulerer seg og bruker språket sitt for å forstå matematikk. Det har vært rettet et særlig fokus mot de flerspråklige elevene, og følgende to problemstillinger ... -
Det vi egentlig trenger er kanskje ny bemanning: Et narratologisk problem i Harry Potter og fangen i Azkaban
(Skriftserien, nr. 3/2007 - Artikkel 7., Journal article, 2007-05-10) -
Developing a self-assessment tool for English language teachers
(Journal article; Peer reviewed, 2018)In the context of increasing global interest in teacher evaluation, this article describes the development of a self-assessment tool (SAT) for teachers of English and analyses responses to it by 1,716 teachers from around ... -
Developing teachers’ responsive pedagogy in mathematics, does it lead to short-term effects on student learning?
(Journal article; Peer reviewed, 2019)In this study, we examine the short-term effects of an intervention aimed at developing teachers’ responsive pedagogy in mathematics. The study analyses how an emphasis on responsive pedagogy in 9th grade classrooms over ... -
Development of intercultural competence among a class of 5th graders using a picture book
(Peer reviewed; Journal article, 2020)This paper presents a study in a Norwegian English as a Foreign Language class of 5th graders aimed at investigating the learners' ability to decentre - a skill within intercultural competence, - through the use of the ... -
Dialogisk lesing som metode i barnehagen for å styrke barns språkferdigheter på andrespråket
(Journal article; Peer reviewed, 2017)Hensikten med studien var å undersøke hvordan en 10-ukers intervensjon (totalt 40 økter) med dialogisk lesing ville påvirke flerspråklige barnas andrespråkslæring. Utvalget bestod av 72 flerspråklige barnehagebarn ... -
Didaktisk kontrakt i matematikklasserom med varierte undervisningsmetoder
(Master thesis, 2016-05-18)I denne masteravhandlingen undersøker jeg nærmere hvordan den didaktiske kontrakt blir uttrykt i et klasserom med to forskjellige undervisningsmetoder. Fokuset ligger på hvordan forventningene og holdningene til elevene ... -
Difficult contrasts: an analysis of phonemic distinctions in the English of young Norwegian learners seen against the backdrop of incidental foreign language learning
(Peer reviewed; Journal article, 2014)Norwegian children in the 21st century are quite massively exposed to English as an L2, primarily through subtitled television programmes, films and various computer-based activities. The article investigates to what extent ... -
Discourse Markers in the Genre of Formal Letters Written by Intermediate Students of English as a Foreign Language
(Journal article, 2018)This article involves a quantitative computer-assisted study of the use of discourse markers in the genre of formal letters written by a group of students of English as a foreign language (EFL) at the intermediate level ...