Browsing Institutt for språk, litteratur, matematikk og tolking by Title
Now showing items 37-56 of 676
-
Begynnaropplæring i norsk for fagleg sterke elevar
(Journal article; Peer reviewed, 2017)Denne artikkelen byggjer på ein observasjons- og intervjustudie av didaktisk arbeid med ei elevgruppe som har fått heller lite merksemd i forskingslitteraturen: fagleg sterke elevar ibegynnaropplæringa i norsk. Ti ... -
Being and becoming as socialisation in a mathematical activity in preschool
(Peer reviewed; Journal article, 2015) -
Betydningen av læreres digitale kompetanse i bruk av digitale læreverk i matematikkundervisningen
(Master thesis, 2022)Malet med denne masteroppgaven er a belyse hvilken digital kompetanse matematikklarere har, og hvilken betydning kompetansen har for hvordan larere bruker digitale lareverk i matematikkundervisningen. For a undersoke dette ... -
Betydningen av språkmiljøet hjemme for barnehagebarns andrespråklæring
(Peer reviewed; Journal article, 2020)Hensikten med studien var å undersøke sammenhenger mellom språklige hjemmemiljø og flerspråklige barnehagebarns andrespråkferdigheter. Utvalget bestod av 71 barn med norsk som andrespråk (gjennomsnittsalder: 5,2 år; 33 ... -
Bildebokappen – i gråsonen? En analyse av appen My Very Hungry Caterpillar i et intermedialitetsperspektiv
(Master thesis, 2016-05-16)´Bildebokappen´ byr på utfordringer for forskningsfeltet med sin sammensetning av spill, litteratur, animasjonsklipp og behov for en berøringsskjerm – hvem skal analysere disse appene? Spill- eller litteraturforskeren? ... -
Bildebokens potensiale i undervisning av folkehelse og livsmestring i norskfaget.
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven har hatt som formål å undersøke følgende problemstilling: Hvordan forstår norsklærere i begynneropplæringen det tverrfaglige temaet folkehelse og livsmestring, og hvordan bruker de bildebøker til å ... -
Bilectal Exposure Modulates Neural Signatures to Conflicting Grammatical Properties: Norway as a Natural Laboratory
(Peer reviewed; Journal article, 2023)The current study investigated gender (control) and number (target) agreement processing in Northern and non-Northern Norwegians living in Northern Norway. Participants varied in exposure to Northern Norwegian (NN) dialect(s), ... -
Bokmålsavvik frå nynorsknorma i sjetteklassetekstar
(Journal article; Peer reviewed, 2017)Føremålet med artikkelen er å undersøkja bokmålssamanfall som ein faktor i tekstar av elevar med nynorsk som hovudmål, for å leggja eit empirisk grunnlag for å diskutera om nynorskelevar har andre opplæringsbehov når det ... -
Bollebaking som overgangsrite, protest og idyll i Snøfall
(Peer reviewed; Journal article, 2021)Artikkelen er ei utforsking av bollemotivet i fantasyserien Snøfall, der innføringa i bakehandverket blir tolka som ein overgangsrite for hovudpersonen, Selma. Bollemotivet har også andre funksjonar i forteljinga, då bollar ... -
Boomerang - et upublisert drama av Torborg Nedreaas
(Chapter, 2023) -
Born to Play: Bli bedre – få det bedre
(Report, 2017-09-11)Evalueringen har sett på hvordan veiledningsprogrammet Born to Play: Bli bedre – få det bedre har fungert på bakgrunn av en spørreundersøkelse med korps som har blitt tilbudt programmet, samt kvalitative intervju med ... -
Brettspel som tilrettelegging for utdanning for berekraftig utvikling i barnehagen
(Peer reviewed; Journal article, 2023)Det er aukande etterspurnad etter kunnskap om korleis ein kan leggje til rette for utdanning for berekraftig utvikling i barnehagen. Vi vil bidra med utvikling av leikande praksisar, avgrensa til deltaking i brettspel, ... -
Brief report: Acceptance of physical violence (AVP) among adolescents in a Norwegian normal sample; statistical description of the assessment
(Journal of Adolescence 2005, Journal article, 2005)The article presents a psychometric description of 11 statements related to use of physical violence. The items were tested in a normal sample (N=1700,age: 15-16) from urban and rural areas in Western Norway. The internal ... -
Bruk av escape room i vurdering av elevar knytt til utforsking og problemløysing i matematikk
(Master thesis, 2023)Escape room for bruk i utdanning er eit relativt nytt fenomen som blant anna kan brukast i undervisning for å auke elevar sin kompetanse i utforsking og problemløysing. Utforsking og problemløysing har gjennom LK20 blitt ... -
Bruk av konkretiseringsmateriell for å hjelpa elevar med matematikkvanskar
(Master thesis, 2022)Føremålet med studien er å undersøkja kva erfaringar lærarar har med bruk av konkretiseringsmateriell for å leggja til rette for elevar med matematikkvanskar på ungdomsskulen i ordinær undervisning. Dette vart undersøkt ... -
Bruk av programmering i matematikkfaget på mellomtrinnet En kvalitativ studie av læreres tilrettelegging og erfaringer med ressurser fra Super:bit.
(Master thesis, 2022)Etter den nye læreplanen (LK20) ble iverksatt høsten 2020 skal programmering ha fått en sentral del i matematikkfaget. Programmering som verktøy for å lære matematikk har blitt diskutert i flere kanaler og vi så på dette ... -
«Brune føtter rett i baraf» En studie av det demokratiske potensialet i Karpes tekster og musikkvideoer
(Master thesis, 2023)Det er en naturlig kobling mellom det flerkulturelle og raplyrikk. Denne masteroppgaven har som formål å utforske hvordan moderne raplyriske tekster kan knyttes til Læreplanverket av 2020 sin ambisjon om kulturelt mangfold ... -
Bærekraft i mat- og helsefaget
(Master thesis, 2016-05-18)Bakgrunn: Helt siden begrepet bærekraftig utvikling ble lansert i 1987, har en stor utfordring vært å omsette dette omfattende og abstrakte begrepet til praktisk handling og virkelighet. Miljøproblemer og sosial urettferdighet ... -
Catalan Sign Language ellipsis, role shift, and the QUD
(Journal article, 2021)This paper is concerned with the interpretation of context-dependent elements such as IX1, IX2 and IX(HERE) in Catalan Sign Language (LSC) under role shift and ellipsis. We show that their behavior in both environments ... -
The Child in the Book. A comparative analysis of Peter Pan and Harry Potter and the Philosopher´s Stone
(Master thesis, 2020)I hver barnebok eksisterer det et barn. Det kan enten være i tilretteleggingen av implisert barneleser, sentrale tematikker i det litterære verket, eller konkrete fremstillinger av barndom konstruert i en litterær karakter. ...