Blar i Institutt for språk, litteratur, matematikk og tolking på tittel
Viser treff 213-232 av 676
-
«Forstår du hva jeg føler?» En studie av hvordan empati tematiseres i Sangen om en brukket nese
(Master thesis, 2023)Målet for denne masterstudien er å belyse litteraturens potensiale til å bidra til empatisk utvikling. I dette masterprosjektet undersøker jeg Arne Svingens roman Sangen om en brukket nese (2012). Romanen handler om Bart, ... -
"Fortellerstrategier og leserhenvendelser i nordisk barnekrim: LasseMaja og Detektivbyrå nr. 2"
(Peer reviewed; Journal article, 2016) -
Fostering Cultural Awareness Through Picturebooks in the Norwegian English Classroom
(Master thesis, 2021)The primary focus of this master´s thesis is to explore if three chosen picturebooks may potentially contribute to foster cultural awareness in the light of the interdisciplinary topic Democracy and Citizenship that were ... -
Fostering Intercultural Competence through Picturebooks: Exploring narratives of Immigration and Identity and their potential to invite Perspective-taking
(Master thesis, 2023)The primary focus of this master thesis is to explore of the narratives of identity in three selected immigration-themed picturebooks: The Arabic Quilt by Aya Khalil and Semirdzhyan, The Name Jar by Yangsook Choi and The ... -
Fostering Intercultural Competence through Picturebooks: Exploring Narratives of Migration, Identity and Power Relations
(Master thesis, 2020)Masteropppgavens hovedfokus er å utforske fortellinger om migrasjon, identitet og maktrelasjoner i tre utvalgte bildebøker med temaet, immigrasjon: «The Name Jar» av Yangsook Choi, «Ali’s Story: A real-life account of his ... -
Fostering the interculturally competent reader in the EFL classroom: an analysis of the teaching material accompanying literary texts in 10th grade textbooks and teacher’s book.
(Master thesis, 2022)The present master’s thesis is written within the field of English didactics and investigates how 10th grade English as a foreign language (EFL) textbooks and accompanying teacher’s book have the potential to foster learners’ ... -
Fotofloker : vilkår for barns deltakelse når digitale bilder tas i bruk i barnehagen
(Peer reviewed; Journal article, 2011) -
«Fotspor» i ei ny retning Ei gruppe tiandeklassingar sine opplevingar av bruk av ein mobilapplikasjon som eit digitalt læremiddel i undervisning i valfag.
(Master thesis, 2017-05-15)Valfag vart igjen innført på ungdomstrinnet i 2012, med bakgrunn i eit ønskje om å legge til rette for ei meir praktisk, variert, utfordrande, relevant og meiningsfull opplæring for elevane på ungdomstrinnet. Om lærarane ... -
Fra bruker til kollega – døve som mottakere og ytere av tolketjenester
(Peer reviewed; Journal article, 2021)Profesjonsutdanninger og marked står i et dialektisk forhold til hverandre. Samspillet mellom tolkeutdanning og marked er tema i denne artikkelen. En ny gruppe profesjonsutøvere, døve tegnspråktolker, er i ferd med å innta ... -
Fra kollegafellesskap til ledelseshierarki? De pedagogiske lederne i barnehagens ledelsesprosess
(Peer reviewed; Journal article, 2014) -
Fra Læreplan til praksis – En casestudie av undervisning i våtdrakt
(Master thesis, 2017-05-15)Masterprosjektet gir et innblikk i endringene i svømme- og livredningsopplæringen i Læreplanen i kroppsøving med virkning fra 1. august 2015, og kompetansemålet etter 7. trinn som sier at: «Mål for opplæringa er at eleven ... -
Fra magefølelse til melding
(Bachelor thesis, 2021) -
The framing of a preferred variety of english by pre-service primary school teachers of english as a foreign language
(Peer reviewed; Journal article, 2019)The article presents a mixed-method study on how the preferred variety of the English language was framed by pre-service primary school teachers of English as a Foreign Language (EFL). The group of pre-service primary ... -
Framstillingar av India i atlas for barn- og unge
(Master thesis, 2016-05-16)I møte med kulturar som skiljar seg frå sin eigen er haldningar til andre land og menneske avgjerande for utfallet av dette møtet. Haldningane barn har i dette møtet blir mellom anna avgjort utifrå kva dei leser, kva dei ... -
Framvekst av morfologi, syntaks og ordforråd i tidleg andrespråksutvikling - ein longitudinell kasusstudie
(Journal article; Peer reviewed, 2018)I denne longitudinelle undersøkinga studerer vi den norskspråklege utviklinga innanfor ordforråd, morfologi og syntaks hos to fleirspråklege barn som starta å lære norsk i barnehagen. Det finst få empiriske studiar av barn ... -
Frå Apan fin (1999) til Hej då, lilla apa! (2008). Bildebok og animasjonsfilm - resepsjon og medieestetikk
(Peer reviewed; Journal article, 2013-03-15)Artikkelen analyserer animasjonsfilmen Hej da° , lilla apa! (2008), ein adaptasjon av Anna-Clara Tidholms sma°barnsbildebok Apan fin (1999). Filmen har reformulert nokre av bokas motiv og lagt til nye motiv, og artikkelen ... -
Fremstillinger av natur og klimakrisen i bildebøkene Hvorfor er jeg her? og Verden sa ja.
(Master thesis, 2021)Denne masterstudien undersøker fremstillinger av natur og den nåværende klimakrisen i bildebøkene Verden sa ja (Dahle Nyhus, 2018) og Hvorfor er jeg her? (Ørbeck-Nilssen & Duzakin, 2014). Studien undersøker også hvilket ... -
Frida Kahlo pictuebook biographies: Facts and fiction in words and images
(Chapter, 2021)This chapter investigates three picturebook biographies about the Mexican painter Frida Kahlo. The main aim is to discuss how the biographies describe and adapt the artist’s life story and art through the interplay of text ... -
Frigjering av eit potensial - Fire lærarar sine erfaringar med bruk av Escape Room som eit verktøy i matematikkundervisning
(Master thesis, 2023)I følgje ei stortingsmelding er det viktig å finna løysingar på framtida sine samfunnsutfordringar. Det vil vera behov for kognitiv og sosial kompetanse innan problemløysing og kritisk tenking. Det vil derfor vera viktig ... -
From the Present towards Hope for the Future
(Chapter, 2021)The title of this volume is Applying Critical Mathematics Education. Initially, we thought of applying as “putting into action.” We considered the notion of action and its connectedness to hope for the future. If there is ...