Institutt for idrett, kosthald og naturfag
Recent Submissions
-
De praktiske og estetiske fagene i grunnskolelærerutdanningen: Overbyggende tematikker, metoder og teoretiske perspektiver i første kull med masteroppgaver
(Peer reviewed; Journal article, 2024)Med innføringen av femårige grunnskolelærerutdanninger for 1.-7. trinn og 5.-10. trinn (GLU 1-7 og GLU 5-10) er mastergrad blitt et krav til alle som skal bli lærere. Vi vet foreløpig lite om masteroppgavene i de praktiske ... -
Physically active learning and teachers’ professional learning: A qualitative study of teachers and principals participating in a continuing professional development program in physically active learning in Norway
(Doctoral thesis, 2024)The thesis aims to explore how a continuing professional development (CPD) program in physically active learning (PAL) can develop and support teachers’ professional learning (PL). Three qualitative studies were conducted ... -
Mistrivsel blant kroppsøvingslærere: En kvantitativ undersøkelse av bidragende faktorer
(Master thesis, 2024)Bakgrunn: I en tid hvor det stadig blir mer krevende å jobbe som lærer, er det ikke overraskende å tenke seg at trivselen kan lide. Det blir stadig økende forventninger, høyere krav, og flere utfordringer tilknyttet til ... -
Hvordan kommer mobbing /l u2rykk i kroppsøvingsfaget se2 fra ungdomsskoleelevers perspek/v?
(Master thesis, 2024)Formål: Formålet med dette studiet var å finne ut hvordan mobbing skjer i kroppsøvingsfaget blant ungdommene i dag. Bakgrunn: Jeg valgte denne problemstillingen ut ifra mangelen på forskning med elevperspektiv på mobbing ... -
En kvantitativ studie om kroppsøvingslærere sin bruk av aktiv deltagelse som et verktøy i undervisning
(Master thesis, 2024)Bakgrunn: Kroppsøvingsfaget er det tredje største faget i grunnskolen (Sæle & Hallås, 2020, s. 29). Læreplanen i faget vektlegger blant annet at kroppsøving skal «motivere elevene til å holde ved like en fysisk aktiv og ... -
Fagfornyelsen i kroppsøving: Fire læreres erfaringer med et «mindre idrettsrettet» kroppsøvingsfag på ungdomstrinnet
(Master thesis, 2024)Bakgrunn og formål: Tradisjonelt sett har idrett dominert kroppsøvingsfaget, men med innføringen av fagfornyelsen blir utrykket et "mindre idrettsrettet" kroppsøving introdusert. Nyere studier viser imidlertid at mange ... -
Et utvalg ungdomsskoleelevers erfaringer fra friluftsliv og naturferdsel i kroppsøvingsfaget
(Master thesis, 2024)Læreplanverket for Kunnskapsløftet (LK20) viser at friluftsliv skal være en sentral del av kroppsøvingsfagets innhold. Friluftsliv har lang tradisjon i norsk skole, og sammenlignet med tidligere læreplaner har antall ... -
Det er deg, utseende ditt, musklene dine og høyden din: En kvalitativ studie av elevers opplevelse av egen kropp og kroppspress i kroppsøvingsfaget
(Master thesis, 2024)Formålet med denne masteroppgaven er å undersøke opplevelser og erfaringer knyttet til kropp og kroppspress i kroppsøvingsfaget blant elever i tiendeklasse. Problemstillingen for studien er: Hvordan opplever et utvalg ... -
Kroppsøvingslæreres vurderingspraksis i ungdomsskolen: En kvalitativ studie av et utvalg kroppsøvingslæreres metoder og erfaringer med vurderingspraksis på ungdomstrinnet
(Master thesis, 2024)Formålet med dette prosjektet er å undersøke hvilke erfaringer og metoder for vurderingspraksis som finnes blant et utvalg kroppsøvingslærere ved norske ungdomsskoler. Fagfornyelsen fra 2020 har medført endringer i ... -
Kroppsøvingslæreres tilrettelegging for innsats
(Master thesis, 2024)Bakgrunn: Innsatsbegrepet har med LK20s inntreden blitt en del av elevers kompetanse i kroppsøvingsfaget. Dette har reist spørsmål rundt hvordan innsatsbegrepet skal tolkes og forstås, samt hvordan det kan påvirke fagets ... -
«Hvis du på en måte ikke ser meningen med å danse, så kan du prøve å tenke på at det kan gjøre deg til en bedre fotballspiller og: Et utvalg kroppsøvingslæreres forståelse og bruk av idrettsaktiviteter i kroppsøving
(Master thesis, 2024)Bakgrunn: Kroppsøvingsfaget har gjennom historien vært preget av idretten, og det medfølgende fokuset på konkurranse, samt testing av ferdighet og prestasjon. Med de nye endringene som ble innført med Læreplanverket for ... -
Jeg kunne ikke gjennomført friluftslivsundervisning i en park i byen: Fire kroppsøvingslæreres refleksjoner omkring friluftsliv i videregående skole
(Master thesis, 2024)Friluftsliv er den vanligste formen for fysisk aktivitet i Norge i dag, og skole og barnehager anses som viktige institusjoner i rekrutteringsarbeidet (Meld. St.18 (2015-2016)). Tidligere var friluftsliv et hovedområde i ... -
Friluftsliv i lærarutdanninga: Nyutdanna kroppsøvingslærarar sine refleksjonar kring friluftslivundervisinga i lærarutdanninga
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgåva ynskjer å høyre kva refleksjonar eit utval nyutdanna kroppsøvingslærarar gjer seg kring friluftslivundervisinga dei fekk i lærarutdanninga, og korleis den har påverka deira fagkunnskap i friluftsliv og ... -
Læringsarenaer i kroppsøving: variasjon og elevmedverknad
(Master thesis, 2024)Læreplanen for grunnopplæringa legg føringar for å variera læringsarenaer i undervisinga. Lærarar er også pålagt å opna opp for elevmedverknad gjennom heile opplæringa. Forsking viser at kroppsøvingsfaget kjem til kort ... -
Til og med svidde ostesmørbrød kan smake godt i skau’en!
(Bachelor thesis, 2024) -
Hvordan utforsker de yngste barna i naturen?
(Bachelor thesis, 2024) -
Comparison of resistance training vs static stretching on flexibility and maximal strength in healthy physically active adults, a randomized controlled trial
(Peer reviewed; Journal article, 2024)Background The aim of the present study was to compare the effects of resistance training through full range of motion and static stretching (SS) of the hip and lower back extensors on flexibility and strength in healthy, ... -
En kvalitativ studie av fem kroppsøvingslæreres praktisering av uteaktiviteter og naturferdsel for å fremme miljøbevissthet hos elever på mellomtrinnet
(Master thesis, 2024)Bakgrunn og formål: Bakgrunnen for studien kommer fra et ønske om å se nærmere på hvordan kroppsøvingsfaget kan bidra til at elevene kan bli mer miljøbevisste. LK20 understreker et sterkere fokus på miljøbevissthet, og vi ...