dc.description.abstract | Jeg hadde min åtteukers prosjektpraksis i Livingstone i Zambia, der jeg blant annet hadde et praksisopphold ved en spesialavdeling for hørselshemmede elever på enbarneskole. Allerede første dag på spesialavdelingen merket jeg hvor ofte lærerne uttrykte at de ikke forsto hva elevene prøvde å formidle, og hvor ofte elevene så ut til å ikke forstå hva lærerne mente. Derimot opplevde jeg at elevene kommuniserte godt seg imellom. Dette vekket min interesse og jeg ble nysgjerrig på hvordan disse lærerne opplevde å jobbe i en spesialklasse for hørselshemmede elever. Problemstillingen lyder som følgende: Hvordan uttrykker et utvalg av lærere i Zambisk barneskole å jobbe med elever medhørselshemminger? Jeg vil besvare denne problemstillingen via kvalitativ metode, der jeg har intervjuet tre ansatte ved spesialavdelingen. Gjennom intervjuene kommer det frem at deresutdanningsbakgrunn har vært en viktig faktor for deres syn på funksjonshemmede. Deres syn har gått fra å tro at funksjonshemming er en straff fra Gud, til å forstå at funksjonshemming kommer av medisinske eller biologiske årsaker. Informantene er enige i at det fortsatt eksisterer stigmatisering blant hørselshemmede, og at øvrige ansatte på skolen har lite eller ingen kunnskap om hørselshemmede. Når det gjelder å møte elevenes utdanningsbehov har de noe delte meninger. En av informantene mener at de møter elevenes behov på en tilfredsstillende måte, til tross for underbemanning. En av de andre informantene påpeker at det er stor mangel på læremidler,tegnspråkkunnskap og kvalifisert personale, og at de dermed ikke møter elevens behov. | nb_NO |